waarom hanteren bepaalde bedrijven nog de ABN principe? duidt dit aan dat accenten geen beschaafd nederlands is?

heb gesolliciteerd. belt een mevrouw me gelijk op voor de voorselectie, maar omdat ik een surinaams accent heb word ik niet voor de selectie opgeroepen. dat vind ik echt raar. ze zei dat het bedrijf zich strikt houdt aan de abn vereiste, alhoewel zij me wel een kans zou willen geven. ik spreek vloeiend nederlands en bovendien heb ik inmiddels al een licht nederlands accent. iedereen praat en verstaat dezelfde nederlandse taal!...

Weet jij het antwoord?

/2500

ABN bestaat eigenlijk niet meer ;) Standaardnederlands (vroeger: ABN, Algemeen Beschaafd Nederlands) is de gestandaardiseerde variant van het Nederlands die wordt onderwezen op scholen en wordt gebruikt door de autoriteiten en media in Nederland, België, Suriname, de Nederlandse Antillen en Aruba. MIJN CONCLUSIE: Die dame snapt het echt niet, Surinaams valt wel degelijk onder Standaardnederlands en dus ook onder de oude benaming ABN. De oude benaming (dus ook toen viel Suriname eronder!) die nog steeds wordt gebruikt, is dus wel 'ABN, de afkorting van Algemeen Beschaafd Nederlands. Met de Nederlandse dialecten worden in dit artikel dialecten die deel uitmaken van of verwant zijn aan de Nederlandse taal en voor het grootste deel tevens in hetzelfde taalgebied als het Standaardnederlands worden gesproken bedoeld. De in Nederland en Vlaanderen gesproken dialecten of streektalen zijn vaak weer onderverdeeld in streek- en stadsdialecten, zoals: Hollands → Zuid-Hollands → Amsterdams. De indelingen vallen niet met de provinciegrenzen samen. Wel vormt in een aantal gevallen de provincie tevens de kern van een bepaald streektaalgebied.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100