Kan ik als samenwonende zonder samenlevingscontract na mijn ww wel een uitkering krijgen?

Ik woon samen zonder samenlevingsvorm. Dus wanneer mijn partner overlijdt of weggaat, heb ik nergens recht op. Nu ben ik werkeloos geworden en is mijn ww uitkering inmiddels afgelopen. heb ik nu wel recht op een vorm van uitkering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of je zoekt een baan. Dan is het probleem helemaal opgelost.

Het beste antwoord

Indien van overlijden:

Komt mijn partner in aanmerking voor partnerpensioen als ik ongehuwd samenwoon?

Als u voor de burgerlijke stand een geregistreerd partnerschap bent aangegaan, dan komt uw partner automatisch in aanmerking voor partnerpensioen. Maar ook als u zonder geregistreerd partnerschap samenwoont, kan uw partner voor partnerpensioen in aanmerking komen. U moet uw partner dan wel aanmelden bij het pensioenfonds en bovendien aan de volgende voorwaarden voldoen:

- u bent beiden ongehuwd;
- u bent geen familie in de rechte lijn (ouder-kind mag niet, broer-zus wel);
- u heeft een bij de notaris opgetekende samenlevingsovereenkomst met enige bepalingen van vermogensrechtelijke aard (uw notaris weet wat hiermee wordt bedoeld). Vanaf zes maanden na de dagtekening van deze samenlevingsovereenkomst kan uw partner aanspraak maken op partnerpensioen.

Overigens: als u na uw 65ste (of als dat eerder is: vanaf het moment dat u met pensioen gaat) nog een partner krijgt met wie u gaat trouwen of samenwonen, dan komt deze niet meer in aanmerking voor partnerpensioen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de gemeente is het van belang om te weten of u als alleenstaande of als samenwonende moet worden beschouwd. Als u met iemand samenwoont heeft u namelijk recht op een lagere uitkering. Soms heeft u dan helemaal geen recht meer op bijstand.

In plaats van ‘samenwonenden' wordt door de gemeenten het begrip ‘gezamenlijke huishouding' gebruikt. Het soort relatie dat u heeft met degene die met u samenwoont, is niet direct van invloed op het begrip ‘gezamenlijke huishouding'. Ook al heeft u bijvoorbeeld geen affectieve relatie met de ander, dan kan er nog steeds sprake zijn van een gezamenlijke huishouding.

Dat betekent dat twee goede vrienden die besluiten om in één huis te gaan wonen omdat ze dat wel gezellig en gemakkelijk vinden, maar verder een zelfstandig leven willen voeren, aangemerkt kunnen worden als samenwonend.

U woont samen als u voldoet aan twee voorwaarden:

u samen uw hoofdverblijf hebt in dezelfde woning, en
u voor elkaar zorgt of u beiden bijdraagt in de kosten van de huishouding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor
Als je inkomen ( met je partner ook al heb je geen geregistreerd partnerschap) minder dan 1250 (ongeveer weet het niet precies) en je vermogen samen minder is dan 10000 euro,kan je in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering, deze ligt op ongeveer 1250 euro voor samenwonende.