financieel verantwoordelijk voor schuld?

Hallo ik heb een rekening gekregen van een deurwaarder van het jaar 2009(toen was ik 17)het betreft een schoolgeld schuld(denk ik).nu ben ik 19 en krijg u de rekening gepresenteerd.

Dus mij vraag mag dit zomaar?mij aanspraakelijk stellen op nalatigheid van de ouder omdat die toen niet betaald heeft en ik ben nu 19 en ik mag het gaan betalen?

kan ik daar iets tegen doen of ben ik vanaf mn 16e gewoon als eerste verantwoordelijk en mn ouders als 2de?

graag zou ik hier wat uitleg over hebben want vind het niet kloppen.

Groet jan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Hier vind je de antwoorden. Kan hem niet hier neerzetten vanwege de auteursrechten, maar je ouders hebben gelijk.

http://financieel.infonu.nl/diversen/22765-tot-wanneer-zijn-ouders-aansprakelijk-voor-hun-kinderen.html

Toegevoegd na 3 minuten:
Alhoewel, een voortgezette onderhoudsplicht van 18-20 jaar, daar valt dit ook onder.
Tot en met 16 jaar verantwoordelijk voor de daden. Maar dat gaat dus niet over betalen van studie. Dan zouden je ouders dus ongelijk hebben.

Lees die link . Daar staat veel. En als je nog twijfelt, bel een rechtswinkel op. Eerste telefonische advies gratis. Idem dito zo met de rechtsbijstand van je verzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ten tijde van de rekening nog niet volwassen was, behoorde de rekening door de verzorgers voldaan te worden. Zij krijgen kinderbijslag. Kan je die rekening niet voorleggen aan je toenmalige verzorgers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij waren je ouders onderhoudplichtig, zeker als je 17 jaar bent, en zijn zij verantwoordelijk voor het betalen van je school. Ook als ze bv gescheiden zijn. De onderhoudsverplichting had dan niet op.
Als ik jou was zou ik contact opnemen met de deurwaarder en het probleem voorleggen. Je denkt overigens dat het een rekening van school is, maar je weet dat dus niet zeker. Samen met de deurwaarder kun je daar naar kijken en een oplossing voor zoeken.

Deurwaarders zijn echt geen boemannen en zijn zeker altijd bereid om te kijken hoe het een en ander opgelost kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 contact opnemen met de deurwaarder, die kan zeker verder helpen.
buiten het hele verhaal om
heb je aanmaningen gehad in de periode tot nu.
zo niet dan zijn zij in gebreke gebleven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot je 21e zijn je ouders financieel aansprakelijk, maar dit is ketenaansprakelijk. Primair ben jij degene die eerstverantwoordelijk is. Pas als jij niet betaalt, kan men het op je ouders verhalen.

Overigens een complicerende factor: ik meen dat tot je 18e je ouders beschikkingsrecht over je vermogen hebben....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet een bezwaarbrief schrijven naar de deurwaarder en daarin vragen de rekening naar je ouders te sturen. Zij kregen tot je 18e verjaardag kinderbijslag en schoolkostentoeslag (o.i.d.) voor je.
Absoluut niet betalen, je bent er niet verantwoordelijk voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb ditzelfde eerder bij iemand geadviseerd. En het klopte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om schoolgeld, denk je. Dan is mijn vraag: heb jij je zelf ingeschreven voor die school? Zelf je handtekening onder een contract gezet waarin een financiële verplichting stond? Lijkt me niet, toch?

Het is - nog afgezien van verantwoordelijkheden op verschillende leeftijden - degene die de overeenkomst aangaat die verantwoordelijk is voor betaling. In dit geval zullen dat vast je ouders geweest zijn. Dat jij dat onderwijs genoten hebt, doet daar niets aan af.

Wat ik als eerste zou doen (omdat je dénkt, maar blijkbaar niet zeker weet dat het om schoolgeld gaat) is een brief schrijven naar het incassobureau dat deze rekening jou onbekend is, en dat je die graag gespecificeerd wilt zien. Gaat het dan inderdaad om een rekening die eigenlijk voor je ouders was, dan stuur je een briefje dat je deze financiële verplichting niet bent aangegaan en dus ook niet zult voldoen.

Gaat het trouwens om een gerechtsdeurwaarder of om een incassobureau? Vooral incassobureaus willen nog wel eens rekeningen sturen naar familie van degene met schuld, met het idee 'niet geschoten altijd mis'. Met andere woorden: ze hopen gewoon dat iemand zo onder de indruk is van hun brief dat hij de schuld maar betaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders zijn financieel aansprakelijk voor jou tot je 21ste.
Je was in de tijd dat de "schuld" is aangegaan, gemaakt is nog maar 17.
Dus mijn inziens zijn je ouders aansprakelijk en niet jij maar natuurlijk proberen ze het bij jou als je ouder(s) de rekening niet voldoen. Wie niet waagt, wie niet wint.