Blijft je bruto loon verdubbeld als je van 20 naar 40 uur gaat? Je krijgt in verhouding minder netto uitbetaald maar krijg je ook bruto minder?

Ik ben van 20 uur naar 40 uur in de week gegaan En er is verder niks veranderd. Nog steeds zelfde werkzaamheden enz..

Alleen kreeg ik bij 20 uur 700 bruto en bij 40 uur krijg ik 1270 euro bruto. kan dit kloppen of hoor ik gewoon 1400 euro bruto te krijgen?

Ik snap dat er in verhouding netto minder overblijft omdat er allerlei zaken van af gaan maar kan het zomaar dat je bruto ook veel minder krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (8)

Je zou € 1400 moeten krijgen bruto
ronron1212
13 jaar geleden
Als je inderdaad bij 20 uur 700 euro krijgt en bij 40 uur 1270 dan klopt er iets niet!
Je zou 1400 euro moeten krijgen.

Echterm het is mogelijkheid dat je nog geen volledige maand 40 uur per week werkt. In dat geval zou het kunnen kloppen dat er nu (nog) 1270 euro bruto staat.

Maar volgende maand moet er toch echt 1400 euro bruto op je strook staan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op je loonstrook voor 20 uur staat een parttime percentage. Is dat 50%? En is een werkweek bij jullie echt 40 uur? of heb je ook ADV?
Ik werk ook 20 uur, en mijn parttimepercentage is 55,56 procent. Als ik 40 uur zou werken zou het dus niet verdubbelen, maar 10 procent minder.
Dat komt wel overeen met jouw verschil.
Dit kan overigens alleen maar als je door ADV ofzo een 36- of 38urige werkweek hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij 20 uur (part time dus) betaalt men minder belasting!!! Part time werken is altijd gunstiger dan full time. Stel dat je 2 banen van 20 uur zou hebben bij 2 verschillende werkgevers, voor hetzelfde werk, verdien je in verhouding meer dan wanneer je bij 1 werkgever full time werkt voor hetzelfde werk.

Het is dus niet automatisch zo, dat wanneer het andersom is, als je dus van 40 uur naar 20 uur zou gaan, je precies de helft krijgt, je krijgt altijd iets meer dan de helft ivm met de belasting dus.

In jouw geval, helaas, ben je van 20 naar 40 uur gegaan, en dit betekent belastingtechnisch dus niet dat je het dubbele gaat verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij/zij snapt dat het netto anders is, vraagt om het bruto loon ( dus waar nog geen belasting ed vanaf is..)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klopt niet helemaal. als je 2 banen hebt van 20 uur houden ze inderdaad bij beide werkgevers minder loonbelasting in. maar bij de aangifte inkomstenbelasting telt men je beide inkomens op en moet je wel het hoge tarief betalen. dikke kans dus op een forse naheffing. dit overkomt veel ouderen: de svb (die aow uitkeert) hanteert het lage tarief, de pensioenverstrekker hanteert het lage tarief, maar opgeteld zou er eigenlijk een hoger tarief betaald moeten worden. dat komt pas bij de aangifte naar voren. van 20 naar 40 (als het echt zo is) betekent bruto juist wel dat je het dubbele gaat verdienen, maar netto inderdaad niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weer wat geleerd ;-)
Als je uurloon hetzelfde blijft verdien je bij 2x zoveel uren 2x zoveel geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou even in de CAO kunnen kijken. Als je echt van 20 naar 40 uur gaat zou je inkomen 2 keer zo hoog moeten zijn.

In welke branche werk je? Veel werkgevers hebben een fulltime werkweek van officieel 36 uur. Als ik 700 deel door 20 en vermenigvuldig met 36 kom ik aardig in de buurt van de door jou genoemde 1270 euro. Wellicht is een fulltimedienstverband bij jullie 36 uur? Als je dan toch wekelijks 40 uur werkt dan krijg je vaak gewoon 36 uur betaald maar bouw je elke week 4 uur verlof op.

Je kunt dit controleren door op een loonstrook te kijken uit de periode dat je 20 uur werkte. Daar zou bij 'omvang dienstverband' of 'fulltimepercentage' ofzo geen 50% moeten staan, maar 55,55%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bruto-uurloon mag niet zomaar worden aangepast. Dus € 1400
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je werkt nu 20 uur. Dan heb je een een bepaald minimumloon. Ga je echter naar 40 uur, dan wordt je loon minder als je dus voor een minimumloon werkt! Kijk hier en je zult zien dat iemand die 36 uur werkt meer verdient dan iemand van dezelfde leeftijd die 40 uur werkt!