Wat is de berekening voor hypotheekrente-teruggaaf?

Ik wil voor iemand graag snel uitrekenen hoeveel hypotheekrente hij ongeveer terugkrijgt. Wat is daar een snelle manier voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Past beter in de categorie Belasting

Antwoorden (4)

Je kan dan het beste het VT formulier invullen op www.belastingdienst.nl, ligt er nml. aan of het het enige huis is, of er al langer dan 25 jaar aan aftrek is gedaan, hoeveel rente er wordt betaald, etc.

Dus het beste even het VT formulier invullen, op het einde zie je dan wat je terug zou moeten krijgen, deel dat door 12 en je hebt (ongeveer) het maandbedrag).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je neemt ruw weg 35% van de betaalde rente, dat is je teruggaaf.
of je download het aangifte programma belasting 2010 en je weet het precies voor zijn/haar situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt eigenlijk geen hypotheekrente terug maar een belastingteruggave, berekend over de bijtelling van het eigenwoningforfait minus de hypotheekrente en bijbehorende kosten i.v.m. aangegane schuld, besteed aan eigen woning.
De voorlopige teruggave is geen percentage van de betaalde hypotheekrente, maar van het bedoelde saldo.
Je moet dan altijd achteraf aangifte doen en daarvan krijg je een afrekening (aanslag)
Hoe hoger je inkomen des te groter is de procentuele teruggaaf.
Dat noemt men wel "villa-subsidie".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zit een gemiddelde verdiener in belastingschaal 42%
Totaal betaalde rente min de Woz-waarde van de woning
Daar 42% van nemen, dat is dan ongeveer het
bedrag wat hij terugkrijgt.

Toegevoegd na 3 uur:
Zoals iHave terecht opmerkt in een reactie bedoel ik:
Totaal betaalde rente min het eigen woningforfait
(~0,55%) van de WOZ Waarde en daar 42% van.

Voorbeeld:
Hypotheekrente op jaarbasis € 10.000,-
Woz waarde huis: € 250.000,-

Snelle berekening:
Eigen woningforfait = 0,55% van € 250.000 = € 1.375,-

Belastingteruggave van de rente is dan
42% van € 10.000,- - € 1.375,- = € 3.622,50

Dit is natuurlijk een benadering maar het zal er niet ver vanaf zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je het eigenwoningforfait wat bij je WOZ waarde hoort bedoeld als aftrek :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, iHave!