Mogen incasso medewerkers dossiers inkijken van mensen die zij persoonlijk kennen en aan "vrienden" vertellen wat voor schuld die kennis heeft ?

Stel ik heb een schuld en een vriend werkt bij een incasso bureau mag hij zomaar in dossiers van bekenden kijken (ook die van mij ) en vervolgens aan anderen Buiten het bedrijf "vrienden groep ,ouders andere bekenden" achter me rug om mijn "financiële situatie" bekend maken? Zijn er geen wetten die dat verbieden om zo'n bureau aansprakelijk te stellen voor het ongepaste gedrag van een medewerker??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Nee dat mag niet, dat het gebeurt staat buiten kijf maar zo mogen op geen enkele wijze hieruit zaken aan derden kenbaar maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geheimhoudingsplicht heet dat, net zoals artsen enzo!! Het mag niet!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mogen zij niet i.v.m. de wet op bescherming persoonsgegevens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een reden voor ontslag op staande voet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit mag inderdaad niet vanwege de Wet Bescherming Persoonsgegevens. En wat staat daar dan in:
Om uiteenlopende redenen worden regelmatig, gevraagd en ongevraagd, allerlei gegevens over u vastgelegd. Het energiebedrijf houdt bij hoeveel gas en elektriciteit u verbruikt en wanneer u betaalt. In het aangiftebiljet inkomstenbelasting vraagt de fiscus u gedetailleerde gegevens over de inkomsten, bezittingen, schulden, etc. Om voor een uitkering in aanmerking te komen moet u gegevens verstrekken over uw arbeidsverleden, over het laatst genoten salaris, etc.

De gegevens die u aan verschillende instanties of organisaties verstrekt, worden meestal opgeslagen in computers. Daarmee zijn ze gemakkelijk te verwerken en voor verschillende instanties of personen beschikbaar. Dankzij computers kan de overheid tal van ingewikkelde wetten doelmatig uitvoeren en de burger optimaal van dienst zijn. Ook particuliere organisaties en bedrijven kunnen door geautomatiseerde gegevensverwerking efficiënter werken.

De gegevens die van cliënten worden gebruikt, moeten juist en volledig zijn. Ze moeten in principe ook alleen worden gebruikt voor het doel waar iemand ze voor verstrekt heeft. Van sommige gegevens willen cliënten graag dat ze vertrouwelijk worden behandeld, dat ze uitsluitend worden vastgelegd door de persoon of instantie die ze nodig heeft en dat ze niet verder worden verspreid dan noodzakelijk is. Het zijn immers hun persoonlijke gegevens.

Om te bevorderen dat persoonlijke gegevens zorgvuldig worden behandeld en om een ieder in staat te stellen dat zelf te controleren is er een speciale wet opgesteld. De wet bescherming persoonsgegevens. Ook de verstrekte gegevens tijdens een intake vallen onder deze wet. Het College Bescherming Persoonsgegevens houdt toezicht op de naleving van deze wet.