Nee. Vroeger was dit in vrijwel alle landen zo, dat heette 'de gouden standaard'. Maar enkele tientallen jaren terug zijn alle landen dit langzaam gaan afschaffen omdat het niet meer te handhaven was en ze dachten er economisch meer op vooruit te gaan door het los te laten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
goud kost nu 00.05 de kg las ik in de krant
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In maart 1973 werd de dollar van het goud ontkoppeld. Zo dwong Amerika de rest van de wereld om over te stappen op zwevende wisselkoersen. Sinds het wegvallen van de goudstandaard houden Amerika en de buitenlandse centrale banken elkaar in een houdgreep: iedereen heeft een aandeel in de dollar, dus moet de dollar overeind gehouden worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, vroeger was dit wel het geval.
maar door de beurskrach in de 20e eeuw is er besloten dat er geld bij gedrukt mocht worden voortaan, dus meer geld gedrukt dan de totale waarde van dat geld in nationale goudvoorraad
Dit is ook een reden waarom er in zimbabwe nu sprake is van hyperinflate, ze blijven maar geld bijdrukken. er zijn nu bankbiljetten van 100 miljard in omloop
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat was vroegr wel zo maar op een gegeven moment hebben ze dat los gelaten. Inmiddels is maar enkele procenten gedekt door de goudvoorraad. Mocht iedereen tegelijkertijd zijn geld willen inwisselen voor goud, dan kan de bank dat niet uitkeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee want zelfs een overgoot deel van nederlands goud ligt in amerika