Als ik nu overstap van inboedelverzekering, krijg ik dan makkelijk mijn vooruitbetaling terug?

Heb een paar maanden geleden een jaar vooruitbetaald. Ik wil nu overstappen, kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je al langer dan een jaar daar zit zou dat kunnen, als je daar pas sinds een paar maanden zit waarschijnlijk niet. Je hebt sinds kort wel een maand opzegtermijn als maximum maar dat gaat pas in als je de eerste termijn gehad hebt.

Dus als je het voor een jaar hebt vastgelegd een paar maanden geleden kun je daar nu geen geld van terug eisen. Of dat kan als je al langer bij deze maatschappij zit ligt aan de voorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan (waarschijnlijk was het goedkoper per jaar betalen).

Even contact opnemen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is vrijwel altijd het geval: een contract van 1 jaar, daarna per maand opzegbaar. Dit staat in je contract vermeld, meestal op pagina 1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar NA het eerste jaar is de opzegtermijn dus (met de wet van Dam) nog maar een maand. Tenzij je eerste termijn bijv 5 jaar is, dan zit je er eerst 5 jaar aan vast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ook gaat de wet van Dam niet op als er duidelijk overeen is gekomen dat de polis telkens een jaar verlengt wordt. Wet van Dam is enkel van toepassing op contracten waarin niet duidelijk is afgesproken wat de looptijd van een contract is, tevens moet de verzekeringsmaatschappij 1 maand voor het verstrijken van de looptijd contact opnemen met de verzekerde om he te wijze op de verlenging. De enigste verzekering die hier van uitgesloten is is de ziektekostenverzekering, de wetgever heeft deze uitgesloten om een marktwerking te krijgen in deze soort verzekeringen.
Is afhankelijk van de polis die je hebt afgesloten.

De vooruitbetaling wekt de indruk dat ook elke verlenging telkens voor een jaar is waardoor het opzeggen tussentijds moeilijk wordt.

Voor de juiste informatie dien je dus de polisvoorwaarde grondig door te nemen en contact op te nemen met de verzekeringsmaatschappij.