Is de handelsbeurs een afspiegeling van de economie, of van de emoties van beurshandelaren?

De beurs heeft wel een hele grote invloed op de economie, en als emotie van mens hiervan afhankelijk is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een mix van allebij. In een goed economisch klimaat, zal de beurs langzaam groeien, in een slecht klimaat langzaam krimpen.

Maar als er emoties bij komen, stort de boel in, of krijg je een zeepbel, zoals in 2000. Die emoties maken een veel grotere (en ongrijpbare) swing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk geen van beide.

Aandelenkoersen lopen vooruit op de toekomst. In principe kun je aan het beursklimaat zien, hoe de economie er over 1 of 2 jaar uitziet. Men zegt wel: "de beurs heeft altijd gelijk" en daarmee wordt bedoeld dat te dure of te goedkope aandelen eigenlijk niet bestaan. Als iedereen bereid is om een bepaalde prijs voor een aandeel te betalen, dan klopt die prijs gewoon.

Wel moet je daar direct bij zeggen, dat de beurs weliswaar een beetje naar de toekomst kijkt, maar niet per se gelijk hoeft te hebben. Kopers en verkopers van aandelen kunnen het ook mis hebben. Beleggen blijft altijd een beetje gokken.

Dat b.v. de hoogte van de AEX een spiegel is, van wat ons economisch te wachten staat, is ook niet zo vreemd.
Aandelenbezitters kopen bijna nooit aandelen om ze morgen weer te verkopen. Ze beleggen op de lange termijn, dus ze kijken vooruit. Als veel mensen denken dat het heel goed zal gaan met de economie in 2012 en 2013, zullen nu de koersen al gaan stijgen. Terwijl we nu toch nog steeds in een dip zitten.

Als we in een periode zitten, met forse economische groei, en het gaat allemaal prima, dan kunnen zomaar de koersen gaan dalen, ondanks dat het zo goed gaat. In dat geval denken handelaren, dat het over 1 of 2 jaar slechter zal gaan, en dat is dan nu al te zien aan de koersen.

Daarom koopt een handelaar met lef, als het slecht gaat met de economie, en verkoopt hij als het heel goed gaat.
De meeste mensen doen dat precies andersom, en daar profiteert hij van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De financiële economie is GEEN afspiegeling van de reële economie. De prijzen op de beurs worden beheerst door emoties. De financiële economie kan wel (positief of negatief) invloed uitoefenen op de reële economie. Voorbeeld, de angst voor de situatie in Libie heeft invloed op de koers van Shell, terwijl de olieproductie niet in gevaar is. De prijs van een barrel ruwe olie op de termijn markt gaat ook omhoog, de dagprijs zal waarschijnlijk niet veranderen