In welke omstandigheden kan de economie/maatschappij weer goedkoper worden?

Je ziet overal de prijzen alleen maar stijgen, en de druk om geld te moeten verdienen ook alleen maar hoger worden. Er lijkt ergens een fout in het systeem te zitten, waardoor het alleen maar omhoog kan gaan.

De prijs van producten worden hoger waarmee het leven duurder wordt. Hierdoor kan het niet anders dat de mens zelf ook meer geld moet gaan verdienen om het allemaal te kunnen bekostigen. Sinds oudsher lijkt de enige richtig alleen maar omhoog te zijn.

Het lijkt wel alsof er steeds meer en meer (gepresteerd) moet worden om dezelfde boterham met worst te kunnen bekostigen.

Onder welke omstandigheden zou de prijzen, kosten, verdiensten, e.d. lager kunnen worden zodat meer de druk van de ketel af kan?

Als er een fout in het systeem zit, waar zou die dan zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De "fout"zit hem waarschijnlijk in de aard van de mens.
Ieder mens probeert het beter te krijgen (dan zijn medemens)
Kijk je wat er nu in China gebeurd is dat heel duidelijk want daar willen nu miljoenen mensen een auto.
Omdat er zoveel mensen op de wereld zijn die allemaal verbetering (meer geld) willen worden grondstoffen schaarser
dus duurder.Ook de concurrentie word steeds groter doordat
producten over de hele wereld vervoerd kunnen worden en
mensen uit arme landen voor weinig geld willen werken.
Daarnaast kiezen wij vaak de goedkoopste producten in de winkel waardoor we weer zelf meewerken aan het versterken
van dit systeem.
Het zuivere communisme zou een mogelijke oplossing zijn maar het is gebleken dat dit ook niet werkt met als voorbeeld hoe het in Rusland ging.
Heel actueel zijn de ontwikkelingen in Egypte en Libie die
duidelijk maken dat ook het systeem van een dictator de langste tijd heeft gehad.Ook die mensen willen het beter krijgenHet is ook niet verwonderlijk dat de mensen wakker
worden over de hele wereld door de verbetering van alle
communicatie en daardoor in opstand komen.
Vroeger was de "oplossing" een oorlog,waarna het land
weer opgebouwd moest worden en de economie alleen maar groeide.Hopelijk lukt het om inmiddels met betere oplossingen
te komen door samenwerking...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het laatste stuk snap ik nog niet helemaal. Ik kan me voorstellen dat na een oorlog het land is 'verwoest'. Maar worden daarmee de producten weer goedkoper?
Je ziet nu de onenigheid in libie welke de olieprijs omhoog stuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het begin is er inderdaad overal gebrek aan en zullen de prijzen hoog zijn.
Werk is er echter in overvloed zodat het probleem van werkloosheid is opgelost.
Omdat de vraag naar personeel jarenlang hoog blijft zullen de lonen stijgen en doordat de productie weer toeneemt de prijzen dalen.
De prijsstijging van de olie in Libie is puur gebaseerd op angst bij de belegger voor nog meer opstanden in landen waar olie geproduceerd word.Er wordt wereldwijd ruim voldoende olie uit de grond gehaald zodat de prijs eigenlijk relatief veel te hoog is.