waarom heb ik niet over alle jaren dat ik heb gewerkt pensioen opgebouwd?

ik zou over de eerste jaren (van 15 tot mijn 24ste ) geen pensioen hebben opgebouwd.

13 jaar geleden

Het beste antwoord

De basis van het huidige pensioenstelsel gaat uit van een
premiebetaling van 40 jaar. Dit betekent bij een pensioengerechtigde leeftijd van 65, dat je met je 25ste begint met het betalen voor je pensioen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Meestal begin je met pensioenopbouw vanaf je 25e!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heeft je werkgever over die periode geen pensioenpremies afgedragen. Dat kan, als in jouw arbeidsvoorwaarden niet stond dat je pensioen opbouwde, zal dat ook niet gebeurd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stiena58
13 jaar geleden
en ik heb in nederland gewerkt voor een duitse firma hoe kom ik daar dan achter of ik pensioen heb opgebouwd?
stiena58
13 jaar geleden
ja ik heb eens een brief gehad maar daar stond niks in over deze firma en ja toen was ik nog geen 25 misschien daarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij heel veel bedrijven betaal je ook pas premie vanaf je 25ste ( of 23ste) dus bouw je ook niks op
Je bent nog te jong voor pensioen opbouw. Daarnaast is het ook niet altijd zodat je bij elke werkgever pensioen opbouwt. Als je ergens gaat werken is het wel handig om de cao door te lezen en te kijken of er een pensioenregeling is en tijdens het sollicitatie gesprek te vragen naar het pensioen
ronron1212
13 jaar geleden
stiena58
13 jaar geleden
ik heb dacht ik nergens mijn leeftijd vermeld ,aar ik ben 60 jaar
Kijk in je arbeidsovereenkomsten van toen met de geldende voorwaarden.
Kijk of er pensioenpremie bij je is ingehouden, een goede aanwijzing.
Vraag na bij collega's die tegelijkertijd in dienst waren en wat ouder waren. Bij veel pensioenfondsen trad je pas toe als je 25 was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is het zo, dat je werkgever pas op je 25e pensioen premie inhoudt. Uitzondering is meestal, dat als je voor die tijd bent gehuwd, je aspirant deelnemer aan het pensioenfonds bent.