notaris en aankoop woning met eigen geld

iK heb een optie op een woning en offertes van verschillende notarissen.Als het nu rond is met de woning,moet ik dan het (eigen) geld naar de notaris storten en dat hij de rest regelt,
Of moet ik rechtstreeks naar de eigenaren het geld storten.
Ik weet wel dat je notariskosten e.d. hebt,maar wat ik wil weten zonder het aan de bank of notaris te vragen hoe het nu in zijn werk gaat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als je een optie hebt, dan heb je nog niet gekocht.
Eerst moet je met de verkoper overeenstemming bereiken.
Dan sluit je met hem een koopovereenkomst via jouw makelaar of je notaris. Daar zit je aan vast tenzij je een voorbehoud hebt gemaakt bijvoorbeeld een voorwaarde dat je de financiering rond krijgt op bepaalde condities of dat een bouwtechnisch onderzoek geen gekke dingen aan het licht brengt.
Als de opschortende of ontbindende voorwaarden m.b.t. een voorbehoud niet meer gelden is de koop definitief en moet je ofwel een bankgarantie afgeven aan de notaris of daar een waarborgsom storten. In beginsel 10 % van de koopprijs.
Doe dat bij de notaris van jouw keuze, die de meest complete offerte heeft gemaakt, omdat die het bedrag pas doorstort naar de verkoper als het huis op jouw naam staat. Dus nooit rechtstreeks naar de verkoper overmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De notaris maakt alles voor je in orde en laat het geld op zijn rekening storten. Van daaruit gaat het door naar de verkopers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De notaris beheert en soort tussenrekening zodat jij de garantie hebt dat het geld pas naar de andere partij gaat als deze het huis geleverd heeft (d.m.v. de verkoopakte). En ook de tegenpartij weet dan dat jij op tijd betaalt.