kun je 150.000 lenen zonder een bank?

stel: je bent getrouwd in gemeenschap van goederen en je hebt samen een huis met een waarde van zeg 4 ton. Er rust een spaarhypotheek op van 2 ton, waarvan 1 ton al gespaard is.
Het onvoorziene gebeurt en de wegen scheiden zich en alles wordt verdeeld.
De partner heeft dan recht op 4 - 2 + 1 gedeeld door 2 = 1,5 ton.
Maar geen bank, conform de nieuwe richtlijnen, verstrekt die hypotheek, in ieder geval niet met mijn salaris, want volgens die richtlijnen wordt géén rekening gehouden met die ene ton die al gespaard is.

Toch kan ik de lasten van een dergelijke lening dragen (naast de hypotheek), sterker nog, ik leen dat bedrag al, nl. van dezelfde partner met een (juridisch) vastgelegde rente van 4%
Dat doe ik nu al ruim een jaar ik kom ruim rond. Droog brood hoef ik niet te eten, alle betalingen zijn op orde en ik spaar zelfs nog iets.

Maar nu: die partner heeft de lening opgezegd (zo is dat ook afgesproken) en over een jaar moet de geleende 1,5 ton worden opgehoest.
Als ik dat nergens anders meer kan lenen, dan moet het huis in de verkoop.

Heeft iemand een zinnig idee hoe ik dit kan voorkomen?

Of héél concreet: waar kan ik 1,5 ton lenen tegen 4% rente met de overwaarde van het huis van 3 ton als borg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

volgesmij kan dat nergens en anders zou dat dan wel bedrog zijn! ik denkl dat de enige oplosing familie is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm erg lastige situatie. Je hebt je er goed in verdiept, maar ben je al wel naar de bank gegaan? (Het kan zijn dat je er vanuit gaat dat je de lening niet krijgt, maar misschien als je de hele situatie uitlegt dat het toch mogelijk is)?
Wat anders zou kunnen is een regeling met je ex-partner afsluiten; dat jij over een jaar niet de hele 1,5 ton aflost, maar eerst 0,75 ton (ik denk dat je dat wel kan lenen van de bank aangezien je nog ruim rond komt en je flinke overwaarde hebt).
Mocht je partner dat niet willen; dat zit er niks anders op dan flink sparen en hopen dat je over een jaar toch die lening krijgt van de bank (hoe meer je zelfs spaart, des te minder hoef je te lenen), want ergens anders kom je altijd aan meer % rente.
succes ermee ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En die gepaarde ton zit vast aan het huis cq de hypotheektermijn / een leven dus je hebt technisch gezien geen ton gespaard totdat de volledige hypotheek vrij is of een sterfgeval als je dat hebt verzekerd/meegenomen in... Je hebt dus bij de leningaanvraag 2,5 ton nodig en daarom lukt het niet mits bv je ouders borg kunnen staan (rabobank)...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele lastige situatie. Ik zou het verhaal eerst voorleggen aan je bank en dan gaat het vooral om jou motivatie. Wat meespeelt voor je bank ik dat zij er ook geen klap aan hebben als jij het huis moet verkopen. Hoe lang loopt je spaarhypotheek al, box1 of 3 en kan je de hypotheek dus wellicht omzetten zodat het spaargeld vrijkomt. Dan als laatste, er zijn zeker sites waar geldvraag en aanbod samenkomen zonder tussenkomst van een bank, reken dan alleen wel op min 8% en daar ben je denk ik niet mee geholpen. Veel succes!