Hoe worden de pincodes verdeeld over Nederland?

Er zijn maar 9999 mogelijke pincodes, maar kan/mag het zo zijn dat mijn buurman dezelfde pincode als mij heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn 10000 pincodes: 0000 is er ook 1 ;]
volgens mij is het willekeurig verdeeld!
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat heeft 10^5 ermee te maken? Met vier cijfers heb je toch gewoon 10^4 mogelijkheden?
ronron1212
13 jaar geleden
Een pincode is uniek met een rekeningnummer je buurman heeft echt een ander rekeningnummer

Antwoorden (9)

Er zijn inderdaad mensen met dezelfde pincode. Maar dat is ook niet zo erg toch? :)

Bij sommige banken wordt er een nummer aan je aangewezen, en bij anderen kun je zelf een willekeurige pincode kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er inderdaad mensen zijn met dezelfde pincode. Alleen waarom zou je er druk over maken? Diegene die dezelfde heeft als jou weet niet dat jij die ook hebt.

Toegevoegd na 35 seconden:
Ik weet wel dat je pincode's bij sommige banken Random gekozen worden. Dus gewoon machinaal. En bij anderen mag je het zelf weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan indd. het is maar goed dat je elkaars pincode niet weet!

maar zouden er niet meer pincodes bestaan?

gr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt nergens bijgehouden welke pincode iemand heeft, dit ter veiligheid. Dus het zou zomaar kunnen dat jij dezelfde pincode hebt al die van je buurman.

Hier in zit niet echt een groot probleem, want beiden weten de pincode niet van elkaar, dus geen van beiden weet dat ze gelijk zijn. De kans dat iemand de pin-as van de buurman zou jatten om zijn eigen code te proberen is daarom ook klein, en zal onder diefstal vallen, iets wat je niet snel doet.

Ook durf ik erop in te zetten dat pincodes zoals 0000 en 1234 uitgesloten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we het hebben over willekeurig toegekende pincodes (en dus niet over een bank waar je je eigen pincode mag kiezen), dan is het mogelijk - en zelfs logisch - dat de kans bestaat dat jouw buurman dezelfde pincode heeft als jij.

Als alle pincodes worden gebruikt, dus inclusief 0000, 1111, 1234 enzovoort, dan is de kans dat jouw buurman dezelfde pincode heeft als jij, een tienduizendste.

Dat die mogelijkheid bestaat, is een goede zaak.

Stel dat je dit zou willen voorkomen. Dan moet de bank alle relaties tussen hun klanten kennen. Want dan moet niet alleen jouw buurman een andere pincode hebben dan jij, maar ook jouw andere buurman, jouw overburen, hun oppas, jouw oppas, jouw familieleden, enzovoort. Dat is niet te doen.

Verder zou het de veiligheid verkleinen als je zou weten dat jouw buurman een andere pincode zou hebben dan jij. De kans dat je een pincode goed gokt, moet namelijk heel klein zijn. Hoe meer je over een pincode weet, hoe groter de kans wordt dat je die code kunt raden. Als jij dus weet dat jouw buurman een bepaalde code met zekerheid *niet* heeft, verkleint dat het aantal mogelijke pincodes dat jouw buurman nog *wel* kan hebben, en vergroot het dus de kans dat je zijn pincode kunt raden/gokken.
Cryofiel
13 jaar geleden
In een stad van ongeveer 200.000 inwoners hebben gemiddeld 200 mensen dezelfde pincode als jij hebt. In heel nederland hebben statistisch gezien +/- 17000 mensen een pincode die gelijk is aan jouw pincode.
13 jaar geleden
ItisILeClerc
13 jaar geleden
20 en 1700
Ik vond deze info nog:

Om te schatten hoeveel, laten we het
relatief geringe aantal buitenlandse houders van een Nederlandse betaalrekening
buiten beschouwing en gaan we ervan uit dat ongeveer driekwart van de Nederlanders
= 12 miljoen een of meerdere bankpassen heeft. Gemiddeld is er 1,6 pas (20 miljoen :
12 miljoen) per bankpasbezitter.

Delen we het aantal bankpassen (20 miljoen) door het aantal verschillende pincodes
(10.000), dan zijn er 2000 bankpassen met dezelfde pincode. Omdat nogal wat mensen
meerdere bankpassen op zak hebben, delen 2000 : 1,6 = 1250 Nederlanders hun
pincode met iemand anders.

Hebbie er wat aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ook leuk: als je twee bankpassen hebt waarvan de pincodes willekeurig zijn gekozen door de bank, heb je een kans van 0,01% dat beide passen dezelfde pincode hebben.
U kunt uw 9999 vermeerderen met het aantal bank en kredietinstellingen.
Men maakt meer kans om met dezelfde sleutels elkaars
deur of schoolkluisje te openen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, hier dacht ik meteen al aan toen ik de vraag las. We kunnen ook de zelfde voorsleutel hebben, daar zijn er ook maar een x aantal verschillende van te maken.
Jazeker, er er is zelfs een kans dat de hele straat dezelfde pincode heeft, al is die verwaarloosbaar klein.

Hetzelfde geldt voor huissleutels van 'normale' cylindersloten. Daar zijn ook maar een beperkt aantal mogelijkheden. Maar het aantal is voldoende om de kans dat een dief jouw sleutel op zak heeft onmogelijk te maken. Hij heeft onvoldoende tijd om die bakken vol sleutels die zouden passen uit te proberen.

Vergelijkbaar met de pincode is de kans dat iemand jouw pincode raad door willekeurig invoeren, mocht diegene jouw pasje of een kopie hebben: 1/10000 + 1/9999 + 1/9998 = 0,030003 %
Dat is voor het PIN systeem een acceptabel risico en voldoende veilig.

Toegevoegd na 3 uur:
Correctie, het is 0,03 %. Zie de reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Volgens mij is de raadkans 3/10000, dus 0,03%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er is een kleine verfijning. Weet niet hoe het precies heet want het voelt als 10000 jaar geleden dat ik in de schoolbanken naar de wiskundeleraar luisterde. Het is iets met "hmmm-hmmm zonder teruglegging", en hetzelfde principe als de 49 lotto balletjes. Er zijn 10000 mogelijkheden, t.w. 0000 t/m 9999. De eerste keer dat je een willekeurige pincode invoert is de kans 1 op 10000. Maar de tweede keer dat je een willekeurige code invoert zal de eerste code die incorrect was niet meer invoeren, dus is de kans 1 op 9999 overgebleven mogelijkheden. En de laatste kans die je hebt is de kans 1 op 9998.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je telt dan de 3 gebeurtenissen bij elkaar op om de uiteindelijke kans te krijgen die geldt voor het raden van de code bij het hebben van 3 invoermogelijkheden.
Cryofiel
13 jaar geleden
De kans dat je goed raadt, is gelijk aan de kans dat je het de eerste keer goed raadt, plus de kans dat je het de eerste keer fout en de tweede keer goed raadt, plus de kans dat je het de eerste keer fout, de tweede keer opnieuw fout, en de derde keer goed raadt. De kans dat je het de eerste keer goed raadt is 1/10000. De kans dat je het de eerste keer fout raadt en de tweede keer goed, is (9999/10000)*(1/9999). De eerste term is de kans het de eerste keer fout te hebben, de tweede term is de kans het de tweede keer goed te hebben. Het product is 1/10000. De kans dat je het de eerste keer fout raadt, de tweede keer opnieuw fout, en de derde keer goed, is op dezelfde manier te berekenen. Die is dus (9999/10000)*(9998/9999)*(1/9998). Dat is ook gelijk aan 1/10000. Deze drie kansen samen zijn dus 3/10000.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kunt het ook anders berekenen. Dan reken je de kans uit dat je het alle drie de keren fout raadt. Die kans is (9999/10000)*(9998/9999)*(9997/9998). Door wegstrepen zie je direct dat het resultaat 9997/10000 is. Als de kans om het drie keer op rij fout te hebben 9997/10000 is, dan moet de kans om het bij één van de drie pogingen goed te raden, 1--9997/10000 zijn. Ook zo komen we dus op een kans om het goed te raden (bij de eerste, de tweede of de derde poging) van 3/10000.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Glas- maar dan ook glashelder, Cryofiel. Vooral het voorbeeld van het alle 3 fout raden. "Aselect zonder teruglegging" is het. Maar niet van betekenis hier gezien slechts 1 van de 3 goed moet zijn, is het gewoon 3/10000 ste. Thanks!