Als ik 65 jaar ben (volgendjaar) wat ga ik dan per maand ontvangen aan AOW bruto en wat hou ik dan over netto?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Hoeveel AOW-pensioen u krijgt, hangt af van:

-het aantal jaren dat u verzekerd bent geweest voor de AOW én
-of u alleen woont of met anderen.

Uw woonsituatie bepaalt ook hoeveel AOW-pensioen u krijgt. Met woonsituatie bedoelen we of u alleen woont of met iemand anders.

-De netto AOW van iemand die alleen woont, is 70% van het netto minimumloon.
-De netto AOW van iemand die getrouwd is of samenwoont, is 50% van het netto minimumloon. Samen ontvangt u dus 100%.
-Als u een partner heeft die nog geen 65 jaar is, krijgt u een extra bedrag boven op uw AOW-pensioen. Dit extra bedrag heet een toeslag. U ontvangt deze toeslag tot uw partner 65 wordt.

Veel mensen hebben naast hun AOW een aanvullend pensioen. Dit bouwt u op via uw werkgever of door zelf te sparen.

U kunt dit bereken bij de bron die ik erbij doe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat ligt eraan wat u voor werk hebt gedaan, en hoelang u heeft gewerkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is de site (van SVB) die je moet lezen. Ook de bedragen zijn gelinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Astrea,

Sinds januari dit jaar is het Pensioenregister van start gegaan. Via www.mijnpensioenoverzicht.nl kan je precies zien hoeveel pensioen je hebt opgebouwd en bij welke pensioenfondsen of verzekeraars. Daarnaast zie je ook de AOW die ja gaat ontvangen.

Met deze gegevens kan je via www.mijnnettopensioen.nl zien hoeveel je netto gaat ontvangen.

Het is even werk maar geeft wel een goed beeld.

Let op: voor Mijnpensioenoverzicht.nl heb je wel een DigiD nodig.

Met vriendelijke groet,
Sander de Jonge