Moet ik bij diefstal van een jas (zonder braaksporen) een vergoeding betalen aan de verzekering? In de jas zat een portemonnee. Jas was van een loge.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je vraag niet. Waarom zou jij aan de verzekering moeten betalen? Is de jas bij jou thuis gestolen?
Licht eens toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loge is vriend van mijn zus. Hij zegt (naar eigen zeggen) dat hij bij ons op de kapstok zijn jas heeft gehangen, en daar zou zijn portemonnee in zitten. Vanmorgen kwam ik beneden, en bleek de deur open te staan. (dit heb ik niet gedaan..) Opeens kwam de loge naar ons toe en zei dat zijn jas was gestolen van de kapstok. (Wat vreemd was, omdat er veel duurdere jassen in de gang hingen, en er stond een aktetas op de grond. die jassen en die tas zou ik eerder meenemen, en die jas van de loge hing helemaal achteraan. Dus een heel heel vreemd verhaal. Die loge had zijn verzekering gebeld, (DAS) en die zeiden dat hun zijn schade vergoeden voor een gedeelte. Nu wil die loge dat wij de rest van de schade vergoeden. Terwijl er geen bewijzen zijn dat wij dat hebben gedaan.) Voor hetzelfde geld dat hij zelf de deur open heeft gedaan, en zo geld van ons wil aftroggelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor de toelichting, maar wat een raar verhaal. ik zal er eens over nadenken.
Tip: schrijf de toelichting bij je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, dat is mooi. Heel vreemd allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HaHa!!
Maar: braak is een synoniem van inbraak Braaksporen is ook goed.

Antwoorden (3)

aan de verzekering betaal je geen vergoeding maar een premie. soms heb je een eigen bijdrage als je een claim indient.
is deze eigen bijdrage (eigen risico) heel hoog dan is het wellicht verstandiger om de jas zelf te vergoeden.

dien je een schadepost in zal er gevraagd worden of er aangifte van diefstal is gedaan, dus zorg ervoor dat je dit ook doet en voeg een kopie toe als je schriftelijk een declaratie indient of stuur deze naar de verzekeringsmaatschappij.

overigens lijkt het mij niet verstandig te vertellen dat je jas op een kapstok uit het zicht hing als schade door eigen schuld niet verzekerd is.

het ligt dus aan je verzekering/pakket. je zou in de clausule na kunnen lezen of deze diefstal ook gedekt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hierbij niet om mijn jas, maar ene jas van een loge. Het lijkt mij sterk dat ik zijn verzekering moet betalen als hij totaal geen bewijzen heeft. Zo zou ik ook bij iemand kunnen komen en dan zeggen dat mijn tas inclusief laptop gestolen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is dan ook geen diefstal, maar vermissing. En dat zal waarschijnlijk niet vergoed worden.
Is die vriend wel kosjer? Ik zou eerst hem eens onder de loep nemen. Misschien kom je er achter dat hij wel vaker dit soort dingen doet.
Even de verzekering bellen en die zeggen zomaar toe de schade te vergoeden? Klinkt raar. Zoals Eucalypje al zegt willen ze een bewijs van aangifte zien. En de aankoopbon van de jas. Het is sowieso onverstandig om je portemonnee in je jaszak te laten, zeker niet als je ergens logeert. Die krijgt hij ook niet vergoed.
Er zijn geen braaksporen dus is er geen bewijs.
Je kunt evt. jouw wa- verzekering kunnen vragen hoe het zit.
Maak je maar geen zorgen, jij hoeft niets te betalen, dan eerder nog jouw zus, (voor de lieve vrede?). Het is toch haar vriend en hij sliep toch bij haar??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is (zo te lezen) vermissing en dat wordt door een verzekeringsmaatschappij niet vergoed.
Bovendien zou ik me ook helemaal niet schuldig voelen met zo'n vreemd verhaal. Heb je het proces-verbaal van de politie gezien en bewijs van de verzekeringsmaatschappij van uitbetaling? Klopt het proces-verbaal wel met de werkelijkheid? Daarnaast is er voor een jas (met aankoopbewijs met aankoopdatum, aankoopprijs en adresgegevens winkel) een afschrijvingspercentage van ik meen 0-1 jaar 20%, 1-2 jaar 40%, 2-3 jaar 60%, 3-4 jaar 80%, 4-5 jaar 100%, maar dat kun je bij jouw verzekeringsmaatschappij navragen.
Indien deze logé van jou schadevergoeding eist, kun jij het via de verzekeringsmaatschappij laten lopen. Dat is makkelijker voor alle verhoudingen (geen problemen met je zus e.d.). De logé zal jou dan schriftelijk aansprakelijk moeten stellen. Jij kunt dit indienen bij jouw WA-verzekering. Er zal gezien "vermissing" geen uitbetaling plaatsvinden, maar jij bent op een nette manier van deze rottigheid af.

Toegevoegd na 3 minuten:
i.p.v. via de verzekeringssmaatschappij bedoel ik via jouw verzekeringsmaatschappij laten lopen