Wat is verstandig om te doen als je geen pensioen opbouwt?

Wanneer je geen pensioen opbouwt bij je werkgever wat is dan verstandig om te doen?

Toegevoegd na 6 minuten:
tips waar ik echt wat aan heb graag. Voorbeelden van waarin beleggen of welk pensioenfonds heb ik meer aan....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Naar een pensioenadviseur gaan om precies uit te rekenen wat je pensioengat is. Dan kan je op basis van dat bedrag kijken hoeveel je mag aftrekken binnen een lijfrentepolis. Daar stort je een bedrag in. Het is alleen aantrekkelijk wanneer je minimaal in de 50 0/0 belastingschaal zit anders krijg je maar een klein gedeelte van de premie terug.

Het voordeel van een lijfrente is dat (bij een pensioentekort) je de premie voor een gedeelte kunt aftrekken. Ook een voordeel is dat je er in principe tussentijds niet mag aankomen. Een nadeel is dat de verzekeringsmaatschappijen behoorlijke kosten rekenen en dus een flink percentage van de premie en rendement inpikken. Laat het dus altijd goed uitrekenen en kijk na wat de verborgen kosten zijn!!!

Het is namelijk nog steeds interessant om gewoon zelf maandelijks te gaan sparen. Dit kan op een gewone spaarrekening. Maar dan is het rendement niet zo hoog maar de zekerheid is natuurlijk wel groot.

Ook kun je besluiten om maandelijks in beleggingsfondsen te gaan sparen. In beleggingskosten zijn de aankoopkosten niet zo hoog en kun je toch een leuk rendement behalen middels de beurs speculaties. Maar hier geldt ook weer: laat je goed informeren en neem geen gekke risico's.
Het is belangrijk dat je een mooie mix maakt: lijfrente, sparen, beleggen.

Laat je nergens in kletsen want die adviseurs zitten er niet voor jou maar voor hun eigen portemonnee, zolang je dat in gedachte houdt en zelf ook je huiswerk doet komt het echt goed.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je ik ga er nog eens goed over nadenken!

Andere antwoorden (6)

Zelf voldoende sparen of beleggen. Of zelf een pensioenverzekering afsluiten. Of als dat te duur is, met een rijke man trouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeg doodgaan is geen poltiek-correct antwoord zeker? Anders moet je gewoon consequent zelf geld opzij zetten voor je oude dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die eerste optie dacht ik ook aan, ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is dat een goede optie
Als een gek gaan sparen want je bent al 30 geweest (?) en hebt veel tijd verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een levensverzekering afsluiten. met het recht om op je 65 om te zetten in een lijfrente
ronron1212
13 jaar geleden
Geen levensverzekering afsluiten of zo iets.
Maar nu gaan sparen en voor dat spaargeld tzt een lijfrente kopen. Die lijfrente keert tzt belastingvrij uit, omdat je de premie niet aftrekt van de belastingen. Over het algemeen is dat beter, alleen grootverdieners hebben voordeel van de belastingaftrek.

In Nederland wil de overheid jou arm en afhankelijk houden, althans de linkse politiek. Je zou kunnen zeggen dat Nederland een schurkenstaat is, en ik denk dat de huidige regering beter voor je is, dan de regering hiervoor. Kortom VVD en PVV zijn beter voor jou en mij dan de PVDA enz.

Dus wellicht kun je beter opzoek gaan naar een baan met een pensioen. Ik heb mijzelf ingedekt tot ik 85 jaar ben, daarna hoop ik de geldproblemen via zelfdoding op te lossen.

Van de AOW kun je niet leven en of die dan nog bestaat is bovendien twijfelachtig.

Dus wat iemand hierboven schreef (zorg dat je geen 67 wordt) is iets om in gedachten te houden, ook al is het politiek incorrect.

Toegevoegd na 2 minuten:
En vergeet die pensioenadviseur ook maar, want zijn provisie is hoger dan de waarde van zijn advies.
Dit soort zaken zijn voor de grootverdieners.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je nu 30 bent is dat een prima moment om eraan te beginnen, maar je moet wel stevig sparen.
Ik spaarde in de jaren 90 rond 17000 per jaar Met aftrek van belastingen), maar als ik 8000 had gespaard van de belasting af te trekken, dan was ik even goed uitgeweest. Zoek een bekende, met wie je erover kunt praten en gebruik je verstand..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande twee antwoorden heb ik een +je gegeven. Zo ik zelf ook doen. Een alternatief is een huis kopen en na je 65e verkopen en ondertussen verhuren.