Kan een CAO uit je contract gehaald worden?

In mijn contract staat de cao.... is van toepassing. Mijn werkgever suggereert dit door het bestuur weg kan laten stemmen zodat de Cao niet meer geld. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Nee!
Op het moment dat het contract werd gesloten was de CAO van toepassing. Deze CAO zal dus tijdens de looptijd daarvan gelden.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja haalt een cao niet zozeer uit je contract. Het is eerder zo dat in je contract bepaalde onderwerpen uit het cao van toepassing is. Daar mogen ze dus niet van afwijken. Dit mag uiteraard wel met jouw toestemming. Ze mogen wel van de van de onderwerpen afwijken wanneer het in jouw voordeel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de CAO door de minister algemeen verbindend is verklaard dat geldt hij voor iedere werknemer/werkgever in die bedrijfstak.
Informeer goed bij een werknemersorganisatie die in de CAO wordt genoemd als partij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan buiten cao geplaatst worden maar dat betekent dat je salaris hoger is dan de hoogste loonschaal. Denk bijv aan kaderfuncties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is wat er precies in je contract staat. Als hier staat dat de binnen het bedrijf geldende CAO van toepassing is dan kan dat, binnen het bedrijf in het algemeen, inderdaad worden weggenomen. Als er staat dat de CAO van de branche van toepassing is, is hier niet zomaar van af te wijken.

Je contract is een afspraak tussen jou en het bedrijf, het bedrijf kan hier niet zomaar eenzijdig van afwijken. De vraag is dus wat er exact in dat contract staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval kan dat niet eenzijdig door het bestuur van het bedrijf worden aangepast. Wel kunnen ze, samen met jou, besluiten dit contract aan te passen. Maar zonder jou instemming blijft de CAO van toepassing, daar hebben ze tenslotte voor getekend.
Ja, natuurlijk volgen zij de cao!
Dat moeten ze namelijk wel.

In een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) worden tussen werkgevers(organisaties) en werknemers(organisaties) afspraken over lonen en andere arbeidsvoorwaarden vastgelegd. De overheid is hierbij geen partij.

Cao's kunnen per onderneming en per bedrijfstak worden afgesloten. Een cao moet worden aangemeld bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Als voor een branche een cao algemeen verbindend is verklaard, ben je als werkgever verplicht deze te volgen.

U moet in de individuele arbeidsovereenkomst vermelden of een cao van toepassing is.

Niks "weg stemmen".

Toegevoegd na 37 seconden:
http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/wet--en-regelgeving/Cao