Heb ik recht op een uitkering?

Heb je recht op een uitkering als je bent afgestudeerd maar door psychische problemen in dagbehandeling zit. En daardoor niet in staat bent om te werken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Beste Laiv,

Je wilt weten of je aanspraak kan maken op een uitkering omdat je momenteel niet in staat bent om te werken. Als je tijdens je studie én voor je 30e ziek geworden bent of al voor je 17e verjaardag ziek was, kun je een Wajong-uitkering aanvragen. Bij de beoordeling van de Wajong wordt gekeken wat je belastbaarheid is. Blijkt dat je minder dan 75% van het minimumloon kunt verdienen dan kom je in aanmerking voor een Wajong-uitkering.

Actuele informatie over de Wajong en hoe je het moet aanvragen vind je hier: http://tinyurl.com/69bheye

Ik wens je een voorspoedig herstel.

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het hangt van een aantal dingen, waaronder je leeftijd af, of je in aanmerking komt voor een uitkering. Informeer bij het UWV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik denk dat je recht hebt op een wajong-uitkering. Een uitkering voor jongeren die door omstandigheden niet in staat zijn om te werken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar ik vraag me (als leek) af of je bij de studie daarvan geen problemen hebt ondervonden.
Uit ervaring weet ik dat hetvgebeurt dat iemand een studie met prima resultaten afrondt, opgenomen wordt en nooit meer geneest.
Als je dan niet goed geïnformeerd werd dan kwam je in de bijstand. Dat gebeurt nu minder omdat de gemeenten je graag naar het UWV en de wajong verwijzen omdat ze de kosten van bijstand niet meer van het Rijk vergoed krijgen.
Je behandelende instantie zou daarover meer moeten kunnen weten en waar je voor nader advies terecht kunt en bij welke vereniging van lotgenoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je recht op WAO. Of je ongechikt bent om te werken en voor hoelang, bepaald de keuringarts bij de gemeente. De UWV zorgt voor een afspraak met deze arts.