Kan iemand mij uitleggen waarom de econmie ieder jaar groeit,en de overheid ieder jaar bezuinigd?

Het is misschien een hele blonde vraag van mij.Maar als de economie groeit dan heeft de overheid toch ook meer inkomsten.Dus begrijp ik niet dat er ieder jaar door overheid zoveel bezuinigd moet worden of nemen de kosten zoveel toe?en zo ja welke.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De overheid heeft heel veel geld uitgegeven om omvallende banken voor de ondergang te behoeden en terwijl de bankdirecteuren weer gokken voor een vette bonus mogen wij het gelag betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De overheidskosten komen altijd duurder uit dan rijksbegroting, dus nemen ze elk jaar het voornemen minder uit te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee ja grotere eco betekend meer inkomsten maar ook meer uitgaven aan investeringen, (overheidsbestedigen) en sociale voorzieningen verzekeringen zoals AOW (nl vergrijst) etc hierdoor bouwd de eco een begrotigstekort op die af zal moeten worden gelost
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
De aow en de sociale premies worden ingehouden op de lonen. Heeft niets te maken met de te korten.
De overheids te korten lopen de laatste jaren alleen maar verder op. Dus moeten er nu wel bezuinigingen komen. Al groeit de economie en heeft de overheid meer inkomsten er bestaan grote te korten uit het verleden hiervoor staan leningen open en nieuwe te korten waarvoor weer geleend moet worden.
ronron1212
13 jaar geleden
Bezuinigen ja, maar niet op (hun) uitgaven... ook voor de politiek wordt alles duurder (veelal ook consultants en aan 'eigen' of bevriende bedrijfjes). Je zou zeggen dat ze bezuinigen en ieder jaar meer geld binnenkrijgen, ook meer zouden overhouden... niets is minder waar. Hoe harder ze A schreeuwen, des te meer doen ze B. In dit geval is A bezuinigen en B hun eigen pot spekken (of geld uitgeven aan zaken die we eigenlijk helemaal niet willen of nodig hebben...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het niet zo is.
De eco groeit en de overheid heeft inderdaad meer inkomsten, de uitgaven groeien ook.
De nadruk in de pers ligt op de bezuinigingen.
Maar aan o.a. kinderopvang werd veel meer uitgegeven.