hoe kan ik mijn nalatenschapje het beste regelen? Kan dat alleen bij de notaris?

Een notaris is nogal duur. kan het ook zonder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt toch geen plannen in die richting?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, nee. Maar ja "ge kent dag, noch uur" en ' de dood komt als een dief in de nacht' en meer van dat soort dingen.....

Het beste antwoord

Als je dingen wilt nalaten aan anderen dan je wettige erfgenamen, dan zul je een testament nodig hebben.

Als het de moeite waard is wat je hebt te verdelen dan zijn de kosten voor de notaris ook wel de moeite waard.
Hier op deze site kun je zoeken naar de goedkoopste in jouw omgeving:

http://www.notaristarieven.nl/?onderdeel=tarieven

Lees dit:
Hoe wordt een erfenis verdeeld als er geen testament is?
Een erfenis kan op twee manieren verdeeld worden, volgens een testament of volgens de regels van het wettelijk erfrecht.
Het testament gaat daarbij voor de regels van het erfrecht. Is er geen testament, dan wordt voor de verdeling van de hele nalatenschap het erfrecht gebruikt.

Volgens het erfrecht zijn alleen de echtgenoot of geregistreerd partner en bloedverwanten wettelijk erfgenamen. Iemand waarmee u ongetrouwd samenwoont, is geen wettelijk erfgenaam. Aanverwanten (zoals een zwager, schoonmoeder of stiefkinderen) zijn ook geen wettelijk erfgenamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Naar de notaris. Ongeveer 200 euro. Anders heeft het geen rechtsgeldigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch wel wanneer je hem met de hand schrijft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rick: alleen in Belgie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor €200? da's echt een koopje hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thx voor de correctie Stippel!
Ik zie idd dat er .be staat in de linke!
Ben je Belg of Nederlander?
In Nederland kan alleen de notaris een rechtsgeldig testament opmaken, in België mag je ook een eigengemaakt handgeschreven testament hebben zoals hierboven beschreven is.