Krijg je bij AOW en pensioen ook een 13e maand?

Op WWW.pensioenoverzicht zie ik dat, als ik over een paar jaar met pensioen ga, mijn netto maandsalaris met ca. € 200 vooruit gaat.Maar voor ik mezelf rijk reken: zij betalen toch geen 13e maand zeker?

5 jaar geleden
8.7K
crispy
5 jaar geleden
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je netto 200 meer overhoudt na pensionering. Weet je wel zeker dat het om netto bedragen gaat?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Die dertiende maand in het bedrijfsleven is een fopspeen, het lijkt extra maar is het niet, anders zou het tantième heten.
De ene werkgever betaalt het jaarsalaris in twaalf delen, een andere werkgever betaalt het jaarsalaris in dertien delen (dus elke vier weken) Geen gezeur dat de maanden niet allemaal hetzelfde aantal dagen hebben.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@crispy, misschien € 200,-- meer dan het minimumloon, dat zou kunnen, maar er op vooruit gaan na je pensionering lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
https://www.rekenkeizer.nl/pensioen-aow-leeftijd/pensioen-bruto-netto-berekenen
teusvh
5 jaar geleden
Die bedragen kloppen wel denk ik.
Een aantal jaren verdiende ik erg goed, toen ik twee deeltijdbanen had van elk 75%
En de pensioenleeftijd is omhoog gegaan.
Daardoor zal de tijd dat ik met pensioen ben 2 jaar en drie maanden korten zijn dan waar oorspronkelijk mee werd gerekend, wat maakt dat de uitkering hoger kan zijn.
Het komt best wel vaak voor dat het pensioen - netto - hoger is dan het laatst verdiende salaris. Veel van die mensen stoppen dan 1 of 2 jaar eerder met werken, dan hou je nog steeds genoeg over.
ronron1212
5 jaar geleden
@teusvh de pensioen gerechtigde leeftijd is omhoog gegaan omdat mensen ouder worden
tinus1969
5 jaar geleden
@teusvh, aan zoiets zat ik ook te denken; pensioen is meestal middelloon, dus als je nu minder verdient dan 10 jaar geleden is je pensioen vooral gebaseerd op dat salaris van vroeger. Verder betaal je minder belasting (het tarief in de tweede schijf is lager, vgl https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/u-hebt-voor-2019-aow-leeftijd met https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/u-hebt-in-2019-nog-niet-aow-leeftijd 20,20 vs 38,10%)
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDArc, jes chriofjt: 'De ene werkgever betaalt het jaarsalaris in twaalf delen, een andere werkgever betaalt het jaarsalaris in dertien delen (dus elke vier weken) '
Dat klopt, maar dat is niet waar het om gaat. Veel werkgevers betalen in december een extra maandsalaris uit aan hun medewerkers. Die heet dan 13e maand of eindejaarsuitkering.
Er zijn wat variaties op dit thema, zoals werkgevers die in november al betalen'; of die niet een heel extra maandsalaris betalen maar bv een half; soms is de dertiende maand ook geen recht maar afhankelijk van de bedrijfswinst (ik heb ooit gehoord van iemand die een 14e maand kreeg; de 13e maand was een recht en de 14e maand was een bonus die alleen werd uitgekeerd als het bedrijf voldoende winst maakte).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij een echte dertiende maand (dus werkgevers die maandlonen uitbetalen en niet om de vier weken) blijkt dat veel werkgevers een stuk van het maandsalaris is ‘afgeroomd’ en aan het eind van het jaar in een schralere vorm een zgn extra maand wordt uitgekeerd. Zonder pensioenopbouw en vakantiebijslag. In dit geval is de dertiende maand een onzichtbare verslechtering van de beloning. In de industrie ligt het jaarsalaris mét dertiende maand lager dan zonder dertiende maand en krijgt de weknemer gewoon een sigaar uit eigen doos.
Aldus Ernst-Jan Bergman, Managing Consultant en beloningsspecialist

Antwoorden (1)

Nee bij Aow en pensioen is geen 13de maand wel vakantiegeld.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inderdaad bij AOW krijg je in de maand Mei vakantiegeld en bij pensioenfondsen kan het verschillen.
Een extra dertiende maand is wordt er niet betaald.
https://kennisbank.sparen.nl/vakantiegeld-gepensioneerden