Huwelijkse voorwaarde met koude uitsluiting. Man is vermogend en vrouw heeft geen vermogen. Samen hebben ze 2 kinderen. Man overlijd. Wie erft wat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Afhankelijk of er een testament is. Indien er geen testament is, erft de vrouw als langstlevende (de huidige wet) met een schuld aan de kinderen.
Als er wel een testament is dan is dat bepalend .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
er zijn huwelijksvoorwaarden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch denk ik dat dit zomaar juist zou kunnen zijn. Bij leven geen eigendom gezamenlijk hebben wil niet zeggen dat je niet erft bij overlijden. @hajete: heb je een bron hiervoor?

Andere antwoorden (4)

De kinderen.

De vrouw is uitgesloten van het volledige erfdeel (helft + kindsdeel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom is dat zo? Met je kinderen heb je ook geen enkele gemeenschap van goederen, toch kunnen zij erven. Ik zie niet wat de verdeling tijdens en bij beëindiging van het huwelijk te maken heeft met een eventuele erfenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ, een eerste telefonische info bij een rechts- en wetswinkel is gratis. Lijkt me voor de exacte details beter om daar even contact mee op te nemen. Kinderen zitten aan je vast. Een partner niet. Juridisch gezien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw, ik ben alleen benieuwd hoe het zit, het gaat een beetje ver om daar de resources van een rechtswinkel voor te claimen. Een betere route lijkt me om jou te vragen of je een bron hebt voor wat je beweert zodat ik zelf verder kan kijken. PS Heb je misschien het idee dat ík huwelijkse voorwaarden met koude uitsluiting heb? Ik ben niet de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi SuzyQ, dit is mijn reatcie op jouw reactie :).
Een vroegere vriendin van mij is is overleden. Kinderen erfden alles want papa was per testament als koude kant uitgesloten. Komt omdat in haar familie wat kapitaal zat. De kinderen waren nog minderjarig en papa was dus beherder van hun geld. Hij heeft daar wel van genomen om aan de kinderen te besteden. Erfrecht is een apart vak. Je weet nooit preces wat er meespeelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt het al: papa was per *testament* uitgesloten. Dat wil niet zeggen dat *huwelijkse voorwaarden* met koude uitsluiting hetzelfde effect hebben. Het zal best wel eens allebei geregeld worden, maar dat betekent niet dat als de één bestaat, automatisch de ander er ook is.
De koude uitsluiting betekent dat ze niet delen in elkaars toegenomen vermogen.
Dat houdt in dat in dit geval de vrouw recht heeft op de spullen die ze inbracht en haar eigen geld.
De rest gaat naar de kinderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Koude uitsluiting
Onder deze naam staat de overeenkomst van huwelijkse voorwaarden bekend waarbij tussen partijen geen enkele gemeenschap van goederen bestaat. Het woord 'koud' heeft betrekking op het feit dat partijen op geen enkele wijze hun inkomen en vermogenstoename verrekenen (delen). Deze huwelijkse voorwaarden zorgen ervoor dat tussen de echtgenoten een minimum aan financiële banden bestaat. Het enige dat hen financieel bindt, is de wettelijke verplichting elkander 'het nodige' te verschaffen.

Deze huwelijkse voorwaarden houden in dat geval grote risico's in voor een echtgenoot die, nu of in de toekomst, geen eigen inkomen heeft. Hij of (meestal) zij deelt in geen enkel opzicht in de vermogens-toename die bij de andere echtgenoot optreedt. Niettemin kunnen deze huwelijkse voorwaarden aanvaardbaar zijn, bijvoorbeeld als de economische zelfstandigheid van een partner door het huwelijk niet in gevaar komt en bij een huwelijk tussen ouderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kinderen erven, moeder beheert tot hun 18e de erfenis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland of Belgie? Bron?
De kinderen erven. Je het een huwlijkse voorwaarde met koude uitsluiting. Dat wil zeggen dat je economisch niet met elkaar verbonden bent.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wie zegt dat je bij leven economisch met elkaar verbonden moet zijn om te erven?
ronron1212
13 jaar geleden
Dan moet er een testament zijn waarin dit is vastgelegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij andersom: volgens de wet erft de niet-gescheiden partner. Wil je dat anders, dan moet je dát in een testament (en dat is niet hetzelfde als huwelijkse voorwaarden) vastleggen.