Wat maakt indruk tijdens een sollicitatiegesprek?

Ik heb wel eens gelezen dat een stevige handdruk geven een goede indruk maakt. Zijn er zo nog meer praktische tips die je kunt toepassen (behalve goede antwoorden geven en vragen stellen)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Een goede indruk maak je in eerste instantie door een correct voorkomen. Kleed je minimaal gelijk aan de ander en als je niet weet wat te verwachten, kleed je dan altijd beter.
Stel je zeker en open op (dit is wel een beetje afhankelijk van de partij waar je naartoe gaat, bij een bank vinden ze terughoudendheid vaak wat prettiger).

Lees je in in het bedrijfsprofiel en kom tijdens je gesprek met manieren waarop a. jij toont dat je begrijpt wat er in het bedrijf om gaat b. na aanvoelen waar je functie zal liggen, aangeven wat het effect zal zijn voor het bedrijf als ze je aannemen en c. gedraag je waar mogelijk alsof je al een beetje aangenomen bent en met de interviewer meedenkt.

Dit is voornamelijk psychologie (klein beetje blufpoker), maar het heeft bij mij tot nu toe (ahum, klop klop) altijd gewerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Zorg dat je oogcontact houd met degene die het gesprek afneemt. Dat geeft aan dat jij vertrouwen in jezelf hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst is de slechtste eigenschap die je moet laten zien, niet doen dus...

Wees jezelf bij de sollicitatie, dan hoef je je niet te veranderen als je aangenomen bent...

Details ken ik niet, wat je wel en wat je niet moet doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor dat hoeft niet...
Vooral jezelf blijven..maar ook:
Let op je houding want je neemt ongemerkt vaak de houding van de ander aan, let op dat je adem niet ruikt, geen overdreven parfum of after shave, gel of make-up gebruiken, kleding onberispelijk-kleuren die niet vloeken, heb je een bril dan poets je glazen even op....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed geïnteresseerd luisteren, humor op de goeie momenten (dus ze laten lachen), enthousiasme tonen (je staat te trappelen bij wijze van spreken), een gepast bescheiden opstelling (geen brutale uitingen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf rechtop zitten.. ga niet onbewust onderuit zakken.. (toont namelijk interesse)

neem eventueel een kladblok mee voor aantekeningen (drastisch i know.. maar tis wel handig dat je 't bij je hebt voor eventueel afspraken na de solicitatie)

Stevige handdruk (zoals hier boven genoemd)

voor de rest gewoon lef hebben succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Dresscode, dus verzorgd en netjes voor de dag komen.
- Op tijd komen!
- Zorgen dat je alles bij je hebt, benodigde
papieren/diploma's e.d.
- Interesse tonen, liefst nog een vraag stellen om je
interesse/enthousiasme te benadrukken.

Verder uiteraard oogcontact, geen overdadige luchtjes, stevige handdruk en (glim)lachen. In de tijd dat ik zelf vaker solliciteerde zorgde ik altijd voor een goede (originele) afsluiting van het gesprek. Zodat dit blijft 'hangen' en wellicht net een klein verschil maakt met de andere sollicitanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kom net van een sollicitatiegesprek en ben aangenomen :D:D wees jezelf en geloof in jezelf dan komt het allemaal goed kleed je netjes en toon respect en wees op tijd!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvullinkje op de zaken van de anderen:
-Als de mogelijkheid bestaat dat ze je auto kunnen zien (als je daarmee komt): neem een keurige/moderne auto (desnoods even van pa lenen?), was en zuig de auto.
-Witte sokken worden niet op prijs gesteld als er een vrouw aanwezig is bij de sollicitatieprocedure. Doe die dus sowieso niet aan :).
-Vergeet je nagels niet schoon te maken (als je dat niet al altijd zelf bijhoudt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom op tijd.
Wees eerlijk.
Gedraag je (verbaal en non-verbaal).
Houd het initiatief van het gesprek.

'Dingen zijn zoals zij zijn.'
Voer geen toneelstukje op, dat gaat je vroeger of later nekken.
Waarcshijnlijk loop j de baan mis, maar mocht je heel goed kunnen acteren dan komt het vroeger of later toch wel uit en dan sta je alsnog in je proeftijd op straat.

Tenslotte iets om over na te denken:
De sollicitatie is niet alleen omdat JIJ een baan zoekt, maar ook omdat de BAAS een werknemer zoekt.
Jij 'verkoopt' jezelf en probeert d ebaas te overtuigen.
De baas probeert een 'baan'te verkopen en zal jou moeten enthousiasmeren.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe de olifant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg ervoor dat je minstens algemene kennis hebt over het bedrijf. Zoals aantal personeelsleden en alle andere zaken die relevant zijn. Dus die gegevens die via hun eigen site of de site van de KvK makkelijk op te vragen zijn.

Voor de rest inderdaad gewoon jezelf zijn, rustig blijven en normaal antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies weten op welke baan je solliciteert. Zorg dat je een helder beeld hebt van de functie. En ook waarom deze functie je zo aanspreekt en waarom je juist voor dat bedrijf gekozen hebt. Dat zijn standaardvragen, die je het best zonder hakkelen beantwoordt. Ook de standaard vragen als beste/slechtste eigenschap (gaaaaaaaap, maar hij komt gegarandeerd) en waar je 'over 5 jaar met je carriere wilt zijn'.

Zit rechtop, kijk degene aan met wie je spreekt en zorg dat je cv tiptop zonder spelfouten is.

Succes.
paulus811
14 jaar geleden
op alles gesloten antwoorden geven gevolgd door een knipoog ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle dingen die hiervoor genoemd zijn.
Maar zorg er ook voor dat je 1 of 2 opvallende vragen hebt, die je kunt stellen en waaruit blijkt dat je echt
over het bedrijf hebt nagedacht en die aangeven
dat het bedrijf je interesse heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel mogelijk over daar waar je gaat soll te weten te komen