Als de inflatie 10% is daalt dan over het algemeen ook de koopkracht met 10%?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

waar... Tenzij de lonen worden aangepast aan de inflatie... dan blijft de koopkracht gelijk...

Dit noemen ze inflatiecorrectie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mutatie in koopkracht is het verschil tussen de inflatie en de loonontwikkeling.

Als de lonen met 10% stijgen maar de inflatie is ook 10% dan is de verandering in koopkracht 0%.

Maar als de lonen gelijk blijven bij een inflatie van 10% dan daalt de koopkracht met 10%!

Toegevoegd na 12 minuten:
inflatie is eigenlijk veelal het gevolg van de loonontwikkeling. als veel mensen in een bepaald jaar meer gaan verdienen, stijgen de productiekosten en worden producten duurder (en geld dus minder waard).

het enige is dat de lonen en de prijzen niet op hetzelfde moment stijgen en dit zorgt dan weer voor schommelingen in de koopkracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er kan ook nog sprake zijn van stijging van produktiviteit
Nee, zelfs als er geen correcties op he inkomen en dergelijke plaatvinden is dat niet zo, maar zal de daling ongeveer 9% zijn.

Dit klinkt raar, maar bedenk even wat er in het volgende geval gebeurt. Stel de inflatie (prijsstijging) is 100%,
dan verdubbelen dus de prijzen en zal de koopkracht dus halveren, en dat is en daling van 50%.

Het effect op de koopkracht bij 10% inflatie is
=(1/(1+inflatie/100)-1)*100, een daling van ongeveer 9%
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begrijp je niet helemaal. in de 1e en 3e alinea zeg je dat de koopkrachtdaling 9% is, maar in de 2e alinea zeg je dat de koopkracht halveert en dus met 50% daalt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tweede alinea is en voorbeeldje met 100% inflatie