Tweede ziektewet melding in 2 jaar: 70% betaling of 100%?

Ik ben sinds 3 weken weer volledig aan het werk na 15 maanden ziektewet door een burn-out. Ik had destijds dus een doorbetaling van 70% van het loon. Nu ben ik geveld door de griep en hoorde zojuist dat deze dagen doortellen en ook dat ik voor deze dagen terugval in de 70% regeling.. is dat correct?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Beste Congoleo,

Je wilt graag weten of je tijdens je ziekteperiode terugvalt in de 70% regeling. Zit er tussen 2 ziekteperioden minder dan 4 weken herstel dan mag je werkgever de ziekteperiodes bij elkaar optellen. Je valt dan weer terug in dezelfde betalingsregeling als tijdens je eerdere ziekteperiode. Je geeft aan dat je eerder 70% ontving, dit zal door de samentelling nu weer zo zijn.

Actuele informatie vind je hier: http://tinyurl.com/5rweac4.

Ik wens je beterschap.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet of het een CAO-kwestie is (dan kun je het nakijken in die CAO) of een landelijke regel, maar ik heb ooit mogen ervaren dat 1 keer per kalendermaand 1 dag ziek leidde tot een WAO-keuring want het telde door en 'dus' was ik al een jaar fulltime ziek.
Dus het zou kunnen dat deze ziekmelding 'doortelt' over je nog geen maand niet-ziek bent geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dit niet correct. Na je ziekte (15 maanden) ben je weer fulltime aan het werk gegaan. Als je je binnen 4 weken ziekmeldt met dezelfde klachten dan wordt er van uitgegaan dat je nooit beter bent geweest en dan klopt het inderdaad dat je recht hebt op 70%.

Echter, de ziekte waar je je nu voor ziekmeldt heeft een andere oorzaak en staat los van je eerdere ziekmelding (dat neem ik tenminste aan). Ondanks het feit dat je je dus binnen 4 weken opnieuw ziek bent kan dit niet worden aangemerkt als een voortzetting van de eerdere ziekmelding omdat het om andere klachten gaat.

Ik heb de wetteksten niet paraat maar ga nog even zoeken of ik die ergens kan vinden.

Beterschap trouwens.

Toegevoegd na 7 minuten:
De regel over 4 weken was vrij snel te vinden. Zie eerste bron, een link naar de site van het uwv.

De essentie is dat bij een ziekmelding binnen 4 weken de beide periodes bij elkaar worden opgeteld. Dus door de ziekmelding binnen 4 weken kan het zo zijn dat je over de afgelopen 3 weken als volledig ziek wordt aangemeld. Dan heb je dus niet alleen recht op 70% over je ziektedagen, maar heb je zelfs slechts recht op 70% sinds je ziekmelding. Pas bij een periode van 4 weken zonder ziekmelding begint de teller opnieuw te lopen en krijg je weer 100% doorbetaald bij ziekte.

Ik kan nog niets vinden dat het uitmaakt of je ziekmelding dezelfde oorzaak heeft of niets. Het lijkt er dus op dat mijn antwoord hierboven op dat punt niet juist is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begrijp niet hoe je aan die 70% komt ,je gaat eerst 2jaar in ziektewet van 100% en daarna pas naar 70% ,als je binnen die twee jaar ga werken en kom je weer thuis te zitten voor het zelfde tel 100% ,ik heb het zelf ook meegemaakt ,ik zou het nog maar eens goed na vragen

Toegevoegd na 15 minuten:
ik heb voor zekerheid op google gezocht ,je doet bij google ; hoeveel loon bij langdurig ziekte.
als je daar ben ,ga dan naar wat is de wulbz loon door betaling bij ziekte .
daar sta het ook dat je 100% krijg de eerste twee jaar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kreeg na 6 maanden al nog maar 90% hoor
luna400
13 jaar geleden
raar ,ik heb bij thuiszorg gewerkt en de eerste 2jaar is mijn loon gewoon door betaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kreeg echt maar 70% het tweede jaar...
luna400
13 jaar geleden
dat klopt niet hoor ik ben 2jaar in de ziekte wet geweest en heb vol 100% gehad ,na 2jaar kunnen ze ontslag aan vragen ,en dan ga je naar 70% ,ik weet niet of je in een groot bedrijf werk en of je lid ben van een vakbond ,ik zou het goed uit laten zoeken hoor ,je heb er recht op ,en kijk wat er in jou cao staat ,maar op die side die ik eerder aan gaf staat het duidelijk ,en je bent eerst 15mnd thuis geweest dan had je ook 100% moeten krijgen .en als je later weer thuis zit om een ander ziektebeeld ,dat telt niet door.
luna400
13 jaar geleden
ik ben nog eens gaan zoeken voor je ,wat ik gevonden heb is dat de uitkering afhankelijk is van de arbeidsovereenkomst en de cao,ik kan je het advies geven ,ga naar google ,juridische advies ,daar kan je je vragen kosteloos stellen en dan weet je gelijk hoe het in elkaar zit voor jou werk,voor ik een hoop tegenstrijdige reacties krijg,bij de ene is het 100% en bij andere 70% ,en dan nog krijg je toeslagen er boven op .succes hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanuit de wet is de werkgever verplicht om 100% in het eerste jaar en 70% in het tweede jaar door te betalen. in sommige gevallen is via CAO geregeld dat ook het tweede jaar voor 100% wordt doorbetaald. dat is een soort secundaire arbeidsvoorwaarde en dus niet verplicht. het geldt zeker niet voor alle zieke werknemers.
luna400
13 jaar geleden
dat zal in haar geval ook zijn .goede baas heb ik gehad dan 2jaar 100%