Ik had een rekening v 29euro die ik 2 weken later pas betaald heb en in de tussentijd gelijk een incassobureau op mn dak die er meteen 75euro

bovenop gooit ik heb inmiddels die 29euro betaald maar weiger eigenlijk het incassobureau te betalen. maar nu is mijn vraag zijn er regels qua de bedragen die incassobureaus
rekenen want volgens mij verschilt dit nogal.
Pfff...das allemaal gauw verdiend dan

Toegevoegd na 2 minuten:
want het is geen vast standaard bedrag volgens mij wat ze erbij rekenen

Toegevoegd na 31 minuten:
Ze hebben me ook een herinnering gestuurd en 2 weken daarna heb ik hun pas betaald

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat betreft de in rekening te brengen kosten:

Hoe hoog mogen incassokosten zijn?

Daar er geen wettelijk maximum is bepaald voor de hoogte van de incassokosten is het belangrijk voor om te weten welke richtlijn door rechters wordt gehanteerd. De rechters hebben hiervoor 'Rapport Voorwerk II' opgesteld en vinden de onderstaande staffel aan incassokosten over het algemeen redelijk.

Wanneer u een aanmaning ontvangt kunt u met behulp van onderstaande staffel controleren of de in rekening gebrachte incassokosten niet onredelijk hoog zijn. En wat betreft de BTW, deze mag alleen in rekening worden gebracht als de schuldenaar ook BTW-plichtig is en deze terug kan vorderen.

Hoofdsom+rente Incassokosten (ex btw)

tot en met € 250 € 37

€ 500 € 75

€ 1.250 € 150

€ 2.500 € 300

€ 3.750 € 450

€ 5.000 € 600

€ 10.000 € 700

€ 20.000 € 800

€ 40.000 € 1.000

€ 100.000 € 1.500

€ 200.000 € 2.500

€ 400.000 € 3.500

€ 1.000.000 € 4.500

vanaf € 1.000.000 € 5.500

Let er ook op dat de rekening niet gesplitst wordt, dat gebeurt ook soms en dan brengt een incassobureau 2x de kosten in rekening.

Er zijn ook incassobureaus die naast bovengenoemde incassokosten ook een post dossierkosten / inschrijvingskosten in rekening brengt. Het in rekening brengen van dossierkosten / inschrijvingskosten bovenop deze bedragen is onjuist en wordt door de rechter over het algemeen afgewezen.

Verder kan er nooit bij de eerste aanmaning rente in rekening worden gebracht, omdat deze termijn pas mag gaan lopen na de 1e aanmaning.

Kortom ga inderdaad naar een bureau voor rechtshulp en laat je goed voorlichten en helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn wel degelijk afspraken gemaak over incassokosten. De incasso kosten hebben een relatie met de hoogte van het openstaande bedrag bij jou had het incl btw € 44.03 mogen zijn bron
ronron1212
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat wel over procedures via de kantonrechter, dan ben je alweer een stap verder.
Ik zou het incassobureau bellen, aanbieden die 44,03 te betalen en daar moeten ze maar genoegen mee nemen.
Ik zou maandag even bellen met de rechtshulpverlening, om te vragen wat er gebeurd als je dit niet gaat betalen.
Dit is een behoorlijk bedrag, ik zou zeker eerst even navragen of je in je recht staat. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een incassobureau kosten heeft berekend, dan heeft het langer dan 2 weken geduurd...Je krijgt eerst een rekening, dan een aanmaning en daar gaat al een aantal weken overheen. Voor het bij het incassobureau is en die het in behandeling heeft genomen, dan ben je in ieder geval een anderhalf tot 3 maanden verder. Niet in 2 weken. Is dat wel zo, dan kan je volgens mij een zaak beginnen, want dat wil zeggen dat ze de procedure herinnering en aanmaning over hebben geslagen en dat mag niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het echt maar twee weken te laat was, en je hebt geen eerste en tweede aanmaning gekregen, dan hoef je je niets van die rekening van het incassobureau aan te trekken. Leg het naast je neer. Ze hebben geen poot om op te staan, dus je hoeft niets te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks doen is het slechtste wat je kan doen! Altijd, ook al weet je dat je in je recht staat, altijd contacten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut wagenaar!! Je hebt gelijk. Omdat er op dit moment een zeer slechte betaalcultuur is in Nederland, gooien sommige bedrijven er al heel snel een incassobureau achteraan, juist... om te intimideren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar niet voor een rekening van 29 euro die twee weken te laat betaald is.
zonder het krijgen van een 2e herinnering mag geen incassobureau ingeschakeld worden