Hoe maak je een watermerk in een geldbriefje?

Hoe maak je een watermerk ik denk niet met spuug...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil je snel rijk worden? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk ook niet met spuug...

Antwoorden (5)

Aan het watermerk van papiergeld kun je zien of het biljet echt is. De afbeelding is niet óp, maar in het papier gedrukt. Papier is een mengseltje van water, hout en nog wat stofjes. Als het papier nog nat is, perst een drukpers er een motief van heel dun ijzerdraad in. Dat is het watermerk. Wil jij checken of jouw geld echt is? Houd het onder een UV-lamp. Als het watermerk dan NIET zichtbaar wordt, kun je het geld met een gerust hart in je spaarpot stoppen. Je kunt ook een dun velletje papier over het watermerk leggen. Kras er voorzichtig met de zijkant van een zacht potlood overheen. Verschijnt de afdruk van het watermerk op het papier? Dan heb je te maken met echt geld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zit er normaliter al in. Dat heeft de bank al voor je gedaan. Als je een bankbiljet hebt zonder watermerk, klopt er iets niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je volgens mij niet 'maken' dat gebeurt machinaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met respect voor de antwoorden die al gegeven zijn.
Er bestaan 2 soorten watermerken het watermerk wat bij de papierfabriek wordt aan gebracht en het schaduw watermerk.
Het eerste wordt bij de bankbiljetten gebruikt. Hoe gaat dat in zijn werk, een papiermachine heeft een zgn nat en droog partij. In de natpartij wordt de papierpulp op een soort gaas aangebracht waarbij het water wat in de pulp zit eruit kan zakken. De papierbaan kan zichzelf al snel dragen waarna het de droogpartij ingaat. Het watermerk ontstaat door in de natpartij op het gaas van koperdraad een figuur aan te brengen. Het papier is op die plaats dunner en daardoor tegen het licht zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebeurt al tijdens het scheppen in de z.g. Hollander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu praat je over het handmatig scheppen en zelfs dat is niet waar, ook bij mijn oude werkgever wordt nog papier geschept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rare jongens, die Hollanders. Hoe is 't met je plaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Gaat met de plaat. Een Hollander is overigens een soort papiermachine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er werd mij zojuist verteld,dat de Hollander alleen nog maar gebruikt wordt voor de productie van heel speciale papiersoorten.
De door mij gegeven informatie was dus niet correct!