Hoe kan een bank uit het niets miljoenen creëren?

Toegevoegd na 1 uur:
GELD UIT HET NIETS!!!
Zie hier een stukje van econoom Ann Pettifor over hoe de directeur van centrale bank in de VS geld maakt uit het niets——> http://www.youtube.com/watch?v=1lZXue7I46k

Toegevoegd na 1 uur:
ONGELOFELIJK LIKT HET MAAR WAAR !!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je Caps Lock mag best uit.
Kimath
13 jaar geleden
het is net een goocheltruc :P abracadabra!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sgrijvvaud
Het lijkt er op dat er toch "systeemfouten" in dit kapitalistische systeem zitten. Het ideale systeem zal nog niet bestaan, maar dat er wat aan moet veranderen en er veel controle op moet worden gehouden is duidelijk.

Antwoorden (7)

dat kunnen ze niet!
Het volk stort zijn geld op de bank en dat geld gebruikt de bank dan weer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat firebird zegt klopt inderdaad. Stel, een miljoen klanten hebben 20.000 euro op hun spaarrekening staan bij een bank. Dat wil zeggen dat de bank dan, kijkend naar alleen de spaarrekeningen, 20.000.000.000.000 (20 miljard euro) heeft. Deze 20.000 euro blijft vaak vast staan en wordt niet ineens door iedereen tegelijk opgenomen. Zo kan het dat de bank geld heeft.

Het kan ook fout gaan. Met de bankencrisis hadden veel mensen geen vertrouwen meer in hun bank en waren ze bang hun spaargeld kwijt te raken. Zodoende nam iedereen tegelijk al hun geld op, wat resulteerde in een tekort en vervolgens staatssteun of een failliete bank. En dan kun je als klant fluiten naar je geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit het niets klopt niet helemaal, maar het klopt dat geld door banken gecreerd kan worden. Als je naar youtube zoekt naar money as debt krijg je een goede docu over het monetaire systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen het weliswaar niet uit het niets, maar het scheelt niet heel veel.

Een bank is verplicht om een bepaald percentage van het bedrag in de boeken ook daadwerkelijk in de kluis te hebben. Dit houdt in, dat wanneer iemand een bedrag naar de bank brengt, er een hoger bedrag beschikbaar komt om vervolgens uitgeleend te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft de mensen de mogelijkheid een bankrekening te openen.
Als er batig saldo is betaal je geen rente maar je vraagt wel veel rente voor "rood staan"
Verder leen je het geld wat op de rekeningen stat uit tegen hoge rente en eventueel speculeer je met een deel van het geld wat op de rekeningen staat.
je hebt dus "gratis " geld te beschikkeing wat je veel geld op kan leveren.
Dan laat je mensen ook nog betalen om een bankrekening te mogen hebben.
Zo creeert een bank uit niets miljoenen.
Daarnaast verkoop je verzekeringen (risicoverzekeringen als opstal is grotendeels gebakken lucht) en vermeid je verzekeringen waar een laag rendement in zit.
Voor de rest van de adviezen kun je bij dhr D.S. terecht.
Zolang niet ineens iedereen de bankrekening leeghaalt is er niets aan de hand.
Dit geldt echter voor IEDERE bank.
Je kunt dus niet alleen uit niets miljoenen creeren, je kunt
ook door angstreacties je miljoenen weer verliezen.
Daartegen had D.S. zich niet voldoende verzekerd, bleek later.
Dit is een weergave van een eigen mening
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is al sinds de middeleeuwen zo. De bank hoeft ergens tussen 5% a 10% van het gecreëerde geld te hebben. Als er geen geldcreatie was, ging de economie ook veel moeilijker vooruit gegaan zijn. Veel mensen snappen dit niet, en zien dit als bedrog.

Toegevoegd na 28 seconden:
Mijn bron: basiskennis economie in het middelbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel zo zijn dat dit al lang zo gebeurd, maar niet sinds de middeleeuwen. Er onstaat een soort hefboomwerking die ook veel kwaad kan doen. Denk ook aan opties en futures. Het lijkt er op dat er toch "systeemfouten" in dit kapitalistische systeem zitten.
Geld is geeft sowieso amper waarde meer.. Een tijd terug had je nog op biljetten staan hoeveel gram goud het waard was.. Dit staat er nu niet meer op, oftewel een biljet heeft niet meer waarde dan een stukje papier. En er is tegenwoordig al veel meer geld in omloop dan dat er aan tastbare waarde daadwerkelijk bestaat. Dit vooral door de rente bij het lenen van geld. Als iedereen op de wereld gelijkertijd hun schulden gaan aflossen, zul je zien dat er niet genoeg geld is om alles af te betalen. Dit toont al aan dat het systeem niet klopt. Er zijn meer schulden dan dat er aan geld in omloop is, dat zorgt voor nog meer schulden. En naar wie gaat de rente toe? Juist.. de grote banken :)