ADV=arbeidsduurverkorting zijn de dagen/uren die je toegekend krijgt vanwege het verschil tussen een normale werkweek van 40 uur en een verkorte werkweek van bijvoorbeeld 36 uur. Die 4 uur die je dan minder werkt zijn ADV-uren. Deze kunnen in tegenstelling tot vakantiedagen niet meegenomen worden naar een volgend kalenderjaar.

Een snipperdag is een vakantiedag of vakantie-uren die je los opneemt voor kortdurend vrijaf. Een dagje tussendoor zegmaar.

Een verlofdag is extra vrije dag die je krijgt vanuit de CAO, bijvoorbeeld voor je bruiloft, een begrafenis (van bijv. ouders) of de geboorte van je kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle vrije dagen zijn verlofdagen!
ADV (of ATV) dag is verlof dat je zelf opbouwt door méér te werken dan je officiële arbeidsduur is.
Dan heb je nog gewoon verlof wat bedoeld is om bij te komen van je werk. In sommige CAO's staat zelfs de verplichting om twee weken aaneengesloten vrij te nemen.
Vervolgens heb je het reguliere buitengewoon verlof voor bijzondere zaken zoals bruiloft of begrafenis. Dan heb je nog specifiek buitengewoon verlof waarvan de reden van toekenning in de naam zit, zoals zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof. Verder heb je in sommige CAO's ook nog zorgverlof en calamiteiten verlof. En in uitzonderlijke CAO's krijg je ook verlof om maatschappelijk actief te zijn (vrijwilligersverlof wordt dat wel eens genoemd)
Ten slotte is er de snipperdag, dat is een gewone verlofdag die je tussendoor neemt.
Buiten dit alles heb je ook nog de uitdrukking roostervrij. Dan ben je volgens een bepaald rooster op die dag verplicht vrij.