Werk. Horeca. Wat zijn de voordelen en nadelen van volgende contracten: Een contract met vaste uren of een contract op oproepbasis?

Het gaat om werk als ontbijtmedewerker in een hotel. Krijg je evenveel loon? Hoe zit het met verzekeringen en premies? Hoe zit het met ontslagrecht? Eventueel 13e maand? Eventuele onkostenvergoedingen? Graag jullie tips en adviezen uit ervaring/kennis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Ik ben geen expert, maar met een vaste urencontract weet je hoeveel het opbrengt; met een contract op afroepbasis kan het wel eens gebeuren dat je helemaal niet opgeroepen wordt, en verdien je niets.
Er kan zich ook een situatie voordoen dat je met een contract op afroepbasis uiteindelijk meer uren kan draaien. Hangt dus helemaal van de situatie af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zullen de verzekeringen en premies met elkaar overeenkomen met elkaar als je gelijke uren maakt!
Bij een vast contract heb je onderlinge verplichtingen en afspraken, secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een 13de maand horen hier bij, terwijl dit bij een oproepbasis vaak niet zo is al moet de werkgever in beide gevallen wel alle wettelijke afspraken in acht nemen zoals vakantiegeld!

Zoals ik al eerder zei hebben beide partijen plichten bij een vast contract, dit kan natuurlijk fijn zijn maar wil je meer vrijheid (en je werkgever is flexibel) is oproepbasis misschien fijner, maak wel duidelijk afspraken over wanneer er gebeld wordt en hoe je wordt ingepland!

Qua ontslagrecht weet ik het niet zeker maar werk je er een bepaalde tijd dan kan je nog steeds niet zo maar ontslagen worden (mits je een bepaald aantal uren per maand werkt)

Succes