Omdat Nederlanders beter zijn opgeleid en harder werken.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat Nederland meer verdient met de producten die het aan andere landen verkoopt, waaronder ook diensten als vervoer.
Nederland is daar eeuwen geleden al mee begonnen. Van bij voorbeeld de winsten uit de koloniale tijd zijn hier de spoorwegen aangelegd. Belgie idem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk altijd dat dat ligt aan:
-ligging
-klimaat
-religie.
Ik heb nu even geen tijd meer om het verder uit te werken. Komt nog.

Toegevoegd na 4 uur:
De ligging aan de zee maakt dat Nederlanders door de eeuwen heen zeeen hebben bevaren, van buitenlandse invloeden het beste mee hebben genomen (veel hoogopgeleide vluchtelingen in de loop der eeuwen).
Al het water noodzaakte tot technologie om het land droog te houden, etc.

Het klimaat is prettig. Het is nooit of zelden te heet om te werken, en tegen kou kun je je kleden en dan toch werken. Dus een enorm arbeidspotentieel.

De religie was een eengodendom. Als mensen niet meer bang hoeven te zijn voor allerlei goden die iets kunnen doen, de donder, de regen, etc, dan geeft dat op zich al een bevrijding om je te richten op het leven.

Het is dus absoluut niet omdat wij betere mensen zouden zijn. Een aantal dingen hebben ons in de loop der eeuwen
mee gezeten!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch is dat voor een groot deel het antwoord ; allemaal onterechte minnetjes, maar misschien had je ze meteen wat meer moeten toelichten.
Ik heb zelf religie niet genoemd, maar de protestante calvinistische levensvisie (wie niet werkt zal niet eten) enerzijds en katholieke zendingsdrang anderzijds hebben natuurlijk ook heel veel invloed gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de algemene ontwikkeling van niet alle GVers is even groot, men zoekt naar wenselijke antwoorden. Ben blij dat jij deze zaken ook weet.
Even een grapje: Katholieken spreken van missie en protestanten van zending. Tegenwoordig is het in Nederland een pot nat.
Als wij in Afrika iets kopen (olie, koffie) dan kunnen de mensen die daar het geld opstrijken er bijna niets voor in Afrika kopen en dus kopen ze dure luxe spullen bij ons.
Op die manier blijft Afrika arm en met weinig moeite krijgen wij ons geld weer terug.
Afrika heeft wel grondstoffen en ruwe (half)producten die weinig opbrengen maar geen industrie die hoogwaardige producten en dus winst maakt.
De Afrikaanse leiders houden al het geld voor zichzelf en zo ontstaat er ook geen ontwikkelde bevolking die zelf dingen kan fabriceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft natuurlijk een eeuwenoude geschiedenis, die je hier niet in een paar woorden uit de doeken kan doen.

In grote lijnen komt het er op neer dat het noordelijke klimaat met zijn duidelijk afgebakende seizoenen mensen meer motiveerde/dwong/leerde om (ver) vooruit te denken. Die cultuur heeft uiteindelijk een goede invloed gehad op onze handelsgeest, die met name na de middeleeuwen goed tot bloei kwam.

Toen kwamen we er ook achter dat er in grote delen van de wereld een hele hoop te halen valt, en dat dat met een beetje dwang en geweld ook nog eens weinig hoefde te kosten. Het grote landjepik van de tijd van kolonialisatie kon beginnen.

En van die 'erfenis' profiteren we nog tot op de dag van vandaag, al zijn de koloniën grotendeels allang zelfstandig en is de slavernij al wat langer heel lang officieel afgeschaft.

(Natuurlijk spelen er nog veel meer factoren een rol, maar dit is een belangrijke basis).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou mijn AK docent verspilde een heel lesuur aan een verhaal dat over afrika ging...

wat ik nog weet is dat ze wel de `spullen` hebben om te maken, maar niet weten HOE. dus ze hebben wel olie in de grond, heel veel zelfs, maar ze weten niet hoe ze het eruit moeten halen, en ze weten niet altijd dat daar olie ligt bijvoorbeeld.

en alles wat ze vanuit afrika exporteren moet 50% goedkoper dan dat je het gewoon daar zelf kunt kopen...