Mag mijn werkgever dit doen? (zie uitleg)

Een tijdje geleden is de supermarkt waar ik werk gaan sluiten ivm overname van een ander bedrijf. Hierdoor konden ik en heel veel andere mensen een tijdje niet werken. Als compensatie zou IEDEREEN minimaal 2 weken doorbetaald krijgen ook al konden wij niet werken. Het bedrag was dan het gemiddelde van de 13 weken die wij daarvoor hadden gewerkt.

Nu mocht ik het geluk hebben meteen de week erop bij een andere supermarkt (overigens wel van het zelfde filiaal, plus) aan de slag gaan. Niet alleen ik maar ook 2 andere collega's van mij. Wij kregen dus alle 3 een nieuwe baas.

Mijn oude baas heeft tegen mij gezegd dat ik ontslag MOET nemen, tegen de andere 2 collega's heeft hij dit niet gezegd. Aangezien mijn huidige baas en mijn oude baas elkaar kennen wist mijn oude baas dus dat ik een nieuwe baan had. Ik heb dus ontslag genomen omdat ik niet beter wist, als ik had geweten dat mijn andere collega's dit niet hadden gedaan had ik het ook niet gedaan.

Nu loop ik dus kans dat ik mijn compensatie niet meer krijg ook al was mij dit wel beloofd, omdat ik dus officieel niet meer in dienst ben bij hun. Stel ik was bij de AH of jumbo o.i.d. gaan werken dan was mijn baas daar ook niet achtergekomen en zou ik de compensatie dus wel krijgen.

Mag dit nou zomaar? Wat kan ik ertegen doen om mijn compensatie alsnog te krijgen? Ik heb het geld namelijk wel nodig als student. Sta ik juridisch gezien wel sterk, zo ja welke stappen kan ik ondernemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt ontslag genomen, dat is nooit slim trouwens, een baas kan je NOOIT verplichten ontslag te NEMEN.

Is dit op schrift gedaan is daar ook nog eens bewijs van.

Heb je de toelichting van de compensatie ook op schrift, dan heb jij ook wat in handen. Die compensatie geld dan imo idd dan ook dat je ander werk MOET vinden en je omdat je ander werk hebt, ontslag hebt genomen, de gevolgen daarvan en het gedoe en de moeite mag ook gecompenseerd worden.

Als je op schrift hebt dat je een compensatie krijgt, doet jouw ontslag daar niet meer aan af tenzij dat expliciet vermeld staat in de compensatie regeling.

Je kan altijd informatie inwinnen bij het juridisch loket (eventueel in aanmerking komen voor een toevoeging (juridische kosten tegemoetkoming) als je idd sterk staat.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je werkgever met jou een onvoorwaardelijke afspraak heeft gemaakt, dus zonder het beding dat je die betaling niet zou krijgen als je een andere baan vindt, dan moet hij jou betalen.
Stuur een vriendelijk briefje naar hem waarin je dat schrijft.
Als het niet lukt dan ga je naar je vakbond toe, die hebben ook een afdeling voor jongeren. Let wel op dat niet alle werkgevers, mogelijk ook je nieuwe baas, vakbondsvriendelijk zijn.