Kinderbijslag krijgen mijn ouders toch voor mij? Waarom mag ik het dan niet hebben?

Ze geven het niet aan mij. Besteden het aan bier terwijl ze beiden in de bijstand zitten. Ik loop maanden in dezelfde kleren, krijg nooit iets. Ook als we iets doen met school of vriendinnen mag ik nooit mee omdat er geen geld is. Ik ben 14 wat zijn mijn rechten?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik heb een krantenwijk en daar heb ik een telefoon van gekocht en mijn abbo betaal ik ervan.

Mijn ouders doen genoeg leuke dingen zelf. Mijn vader drinkt elke dag en rookt marlboro, dat kost veel geld.

Mijn moeder gaat naar de kapper terwijl ik men haar zelf doe of door haar geknipt en altijd die nepnagels en make up.
Dat is toch oneerlijk???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees nu je toevoeging, dan zit er niks anders op dat er nog een krantenwijk bij te neme, dan vinden jou ouders belangrijker goed voor zich zelf te zorgen, al betwijfel ik dat als je vader rookt... dan dat ze het besteden aan jou. Neem er geen voorbeeld aan meidje, en zoek nog een baantje erbij, hoe meer je werkt, hoe meer je verdient en je leuke dingen kan doen. Het is natuurlijk te gek dat je ouders wel naar de kapper gaan, nieuwe kleren kopen en jij niet mee kan op schoolkamp, misschien kan je het daar eens over hebben met je mentor van school, misschien kan hij iets voor je doen en je ouders laten inzien dat dat belangrijke dingen voor je zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zat nog eens te denken, je moeder heeft van die nep nagels, laat ze die er in een salon opmaken? Dat kan je volgens mij helemaal niet doen tenzij het gezin vakantiegeld heeft gehad ofzo...Waarschijnlijk als ik dit zo lees hebben je ouders ook schulden, en reken er dan maar niet op dat er snel verandering in komt, want de enige manier is dat je ouders als de wiedeweer aan het werk gaan alle 2! Dus zet um op, zoek voor 3 dagen in de week een bijbaantje en verdien je eigen geld en laat JIJ je ouders zien hoe het moet! De omgekeerde wereld maar ja noh!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwaad bijven op ouders, geeft heel verkeerde energie. Daar schiet je niets mee op. Jij kunt je ouders niet veranderen.
Neem je voor om zelf het anders, beter te doen. Hup uit die bijstand, goed leren op school. Ieder mens maakt een start in het leven, waar je het mee moet doen. Je ouders zijn zoals ze zijn.
Natuurlijk kan je vragen of je een beetje kleedgeld mag, maar als ze je dat niet geven, dan heb je pech. Ouders heb je in soorten en maten. Kies je eigen pad.
sterredag
13 jaar geleden
ze is 14 dan krijg je geen bijbaantje voor 3 dagen in de week!!

Antwoorden (10)

Geen rechten wat dat betreft! Kinderbijslag is er idd om ouders wat tegemoet te komen in de kosten die ze moeten maken voor de kinderen. Het is absoluut niet de bedoeling dat de kinderen dat geld zelf in handen krijgen. Er zullen ongetwijfeld ouders zijn die dat doen, maar ouders in de bijstand, die hebben het geld denk ik hard nodig om het gezin aan het eten te houden. In heel veel gezinnen gaat de kinderbijslag gewoon met de boodschappen mee. Jou ouders zorgen ook voor je, je krijg eten , eten en drinken mee naar school, misschien ga je wel eens uit met vriendinnen, of krijg je iets anders...

Toegevoegd na 2 minuten:
Het wordt een ander verhaal als jou ouders wel heel goed voor zich zelf gaan zorgen, ik bedoel nieuwe kleren, uit eten enz. Dan zou je misschien eens een gesprekje aan kunnen gaan, maar als ik eerlijk ben, ik zag de opmerking boen dit berichtje, dat is wel een heel goed idee, ik heb ook een dochter van 14 jaar en zij is elke week druk met haar krantenwijk en daar verdien je ook wat extra's mee voor jezelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Kinderbijslag is er idd om ouders wat tegemoet te komen in de kosten die ze moeten maken voor de kinderen"
Prima verwoord +
Kinderbijslag is ter ondersteuning v/d ouders om jou een goede jeugd te geven. Het komt jou dus indirect ten goede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer voor jou, heb je geen recht op de kinderbijslag. Je ouders worden wel geacht dit geld te besteden om jou een leefomgeving te bieden waarin je kunt opgroeien. Maar uiteindelijk is het altijd veel minder dan een kind in werkelijkheid ""kost"".
Nu je 14 bent geworden, en al zover, dat je opmerkt dat leven in de bijstand niet alles is, zou ik je adviseren: zoek bijbaantjes, spaar je centjes zelf op, geef ze niet aan je ouders, en koop er af en toe een mooi kledingstuk van o.i.d.
Kijk bij bijbaantje.nl om ideeen voor werk op te doen.
Krantenwijken en folderen is er zat te doen.
Zet hem op!! Je bent vast een flinkerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap dat het erg frustrerend is als je weet dat er kinderbijslag wordt betaald en jij daar (ook niet indirect) weinig tot niets van terug ziet. Je kan eens met je ouders gaan praten en vragen of jij je kinderbijslag mag gebruiken als kleedgeld, maar ik vrees (gezien je verhaal) dat ze dat niet zullen doen.

Zoals hierboven al gezegd is: kinderbijslag is bedoeld als tegemoetkoming in de kosten voor het opvoeden van kinderen. Het moet er voor zorgen dat ouders in ieder geval in de basis financiele middelen hebben om jou te kunnen voeden, kleden en naar school te sturen. Helaas voor jou heb jij er persoonlijk geen recht op.

Mochten je ouders negatief reageren als je een gesprek met ze aangaat kan je misschien op zoek naar een bijbaantje en het geld daarvan gebruiken voor kleding en activiteiten voor school. Ik snap dat dat niet de leukste oplossing is, maar dan heb je in ieder geval wel weer het gevoel dat je erbij hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderbijslag krijg je idd. als tegemoetkoming. Een kind kost veel meer. Die 250 euro die ze per drie maanden krijgen gaat alleen al op aan kost en inwoning. Maar dat houdt niet in dat het belachelijk is wat je ouders doen. Ik loop zelf liever in kapotte kleren dan dat ik mijn kinderen een broek met een vlek aan moet geven. Als geld er niet is dan is er een ander probleem. Het klinkt een beetje als verwaarlozing. Lastig zo een situatie. Maar als buitenstaander is het lastig in te schatten natuurlijk. Maar als je al zo weinig hebt waarom geef je je enige geld dan uit aan een telefoon? Dat is niet echt noodzaak toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit geld is voor je ouders.
Ik denk dat het in veel gezinnen wordt gebruikt om gaten te dichten of voor vakanties. Maar daar zijn ouders vrij in.

Hier even de voorgeschiedenis van de Kinderbijslag.

Uit: Wikipedia, de vrije encyclopedie

Kinderbijslag is in Nederland een sociale uitkering die wordt toegekend als tegemoetkoming in de onderhoudskosten van een kind.

Kinderbijslag in 2011[1]
Per kwartaal per kind
--------------------------------------------------------------------------------
(voor kinderen geboren op of na 1-1-1995)
0 t/m 5 jaar € 194,99
6 t/m 11 jaar € 236,77
12 t/m 16 jaar € 278,55

--------------------------------------------------------------------------------
(voor kinderen geboren voor 1-1-1995)
16 en 17 jaar afhankelijk van gezinsgrootte
tussen € 278,55 en € 414,85

In Nederland werd op 1 januari 1941 een regeling voor loontrekkenden ingevoerd waarbij vanaf het derde kind kinderbijslag werd toegekend. Na de oorlog kwamen ook het eerste en het tweede kind aan bod.

De zelfstandigen krijgen sinds 1951 kinderbijslag.

De Algemene Kinderbijslagwet (AKW) bepaalt dat iedereen die in Nederland woont of er in dienstbetrekking werkt, recht heeft op kinderbijslag voor de eigen, stief- of pleegkinderen tot 16 jaar die tot zijn huishouden behoren of die door hem worden onderhouden. Voor kinderen van 16 of 17 jaar bestaat recht op kinderbijslag als zij naar school gaan, werkloos of arbeidsongeschikt zijn en hun eventuele inkomsten uit arbeid een bepaald bedrag niet overschrijden. (Door een koppeling met de kwalificatieplicht per 1 januari 2010, zijn deze voorwaarden veranderd voor nieuwe 16-jarigen.) Gaat een kind naar een hogere beroepsopleiding of universiteit, dan vervalt het recht op kinderbijslag. De Sociale Verzekeringsbank voert de AKW uit. De AKW is een zogenaamde volksverzekering.

Vóór 1995 werd het bedrag per kind hoger naarmate het gezin uit meer kinderen bestond. Sinds 1995 is er een vast bedrag per kind, zodat een groot gezin geen extra voordeel meer oplevert. De oude regeling van voor 1995 geldt nog steeds voor kinderen die voor 1995 geboren zijn. Zo krijgt (in 2011) een gezin van één kind geboren voor 1995 € 278,55 per kwartaal (per kind), maar een gezin van vijf kinderen (alle geboren voor 1995) krijgt ruim € 365,47 per kwartaal per kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders gebruiken het om JOUW opvoeding te betalen, dus in principe gaat het geld naar jou maar in niet in de zin van 'secundaire' behoeften die JIJ wilt (zoals videogames of een nieuwe g-star broek) , maar 'primaire' behoeften, zoals verzekeringen, eten en natuurlijk onderwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt inderdaad geen recht op de kinderbijslag. Helaas moet ik uit je beschrijving opmaken dat je ouders aan de andere kant ook niet op een verantwoorde manier met het geld omgaan. Geld uitgeven aan luxe zaken zoals sigaretten, nepnagels, alcohol, etc, getuigt niet van een verantwoord uitgavenpatroon bij een bijstandsuitkering. Helemaal als ik dan vervolgens lees dat jij nooit mee mag met schooluitjes (belangrijk voor je ontwikkeling) en nooit iets krijgt kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je ouders blijkbaar niet heel erg geinteresseerd zijn in jouw geluk en welzijn. Let wel: mobiele telefoons, luxe/dure (merk)kleding etc. vallen niet onder de basisbehoeften. Wat jij misschien als een eerste levensbehoefte ziet, hoeft dat niet te zijn. Een goedkope broek is ook een broek. Dit alles is niet strafbaar.

Maar.... als je kleding allemaal te klein is en je krijgt niets nieuws of jullie eten elke dag heel ongezond (vaak patat of fastfood) dan valt dat onder slechte zorg. En bij slechte zorg kun je WEL aan de bel trekken.

Bel eens met de kindertelefoon om advies. Zij kunnen je vertellen of er inderdaad sprake is van slechte zorg en wat je allemaal zou kunnen doen om het wat gemakkelijker te maken voor jou. Het telefoonnummer is: 0800-0432 (gratis). Je hoeft daar je naam niet te zeggen, als je dit niet wilt.

Je zou ook een familielid of buurvrouw in vertrouwen kunnen nemen om je situatie te bespreken. Neem in ieder geval het heft in eigen handen, want je ouders doen dit, blijkbaar, niet (voldoende). En vaak is dat geen kwaadwillende opzet maar onkunde en/of onmacht. Zij kunnen in mijn optiek ook wel wat hulp gebruiken.

Sterkte!

Toegevoegd na 10 minuten:
Nog een aanvulling: veel gemeenten hebben een "geldpot" waar mensen met een laag inkomen een beroep op kunnen doen zodat hun kinderen kunnen meedoen aan sport, een schoolreisje, etc. Zijn je ouders daar wel van op de hoogte? Vaak heet dit "leergeld". Kijk hier eens voor meer info: http://www.leergeld.nl/

Je kunt hier op school ook naar vragen bij je decaan of klassenleraar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons in het dorp krijgt een kind iets van 250 euro per jaar voor speciale dingen als sport, kampweek. Volwassen ong 90 euro per jaar. Dat noemen ze welzijnsgeld.
We hebben hier veel voorlichting over moeten geven omdat veel mensen er niet van op de hoogte bleken, ondanks dat het in veel brieven van de gemeente stond, en ook op de pagina van de gemeentevoorlichting en op de website. Mensen lezen vaak niet goed genoeg.
Misschien is dat nog aan te vragen.
Als ik jou was, zou ik me eerder zorgen maken om het feit dat je vader iedere dag drinkt. Dat is natuurlijk niet gezond of normaal.
Heb je het er al met je mentor over gehad op school? Hij/zij kan je waarschijnlijk doorverwijzen naar een hulpverlener op school die er waarschijnlijk veel meer van weet (ook van je rechten en zo).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderbijslag is een sociale steun in vele westerse landen die ervoor moet zorgen dat ouders de middellen hebben om voor hun kinderen te kunnen zorgen. Je ouders zouden dat geld moeten gebruiken om jouw school, kledij, eten en sportclub te betalen.

Wat jij beschrijft klinkt me inderdaad niet echt koosjer.
Heb je geen vertrouwenspersoon in de familie, of mss een leraar ofzo? Praat er eerst met hen over voor je de zaken op spits gaat drijven.
In het slechtste geval kan je, als wat je zegt echt waar is, altijd hulp zoeken in de sociale sector. Ik ben niet echt thuis in deze materie, maar dit lijkt me een goed beginpunt :

http://www.amk-nederland.nl/

Ik wil wel benadrukken dat je zeker moet zijn van je zaak en echt reden moet hebben, want eens je met zulke dingen begint kunnen de gevolgen snel komen en zéér ingrijpend zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Langs de andere kant : ik loop ook maanden in dezelfde kleren hoor, en dat is niet omdat ik er geen nieuwe kan betalen. Je gaat volgens mij ook naar school, wat je ouders toch ook moeten betalen, misschien zit je wel in een club of vereniging, wat ook niet gratis is en als je zegt : krijg nooit iets : tja kindergeld dient niet om speelgoed te kopen, dus mss niet te hard van stapel lopen, een weekendbaantje zoeken en dan koop je binnenkort wat je maar wil.