ik moet morgen op solicitatie(gesprek) komen(15 jaar) hoe gaat dat en hoe kan ik het het beste doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb veel gesprekken gedaan (sollicitant) en veel afgenomen (als werkgever).

Ik kan zeggen: Wees enthousiast!

natuurlijk wat standaard zaken: begin met er verzorgt uit te zien.
Overhemd, nette broek, in ieder geval schoon en verzorgd. Probeer een beetje aan te voelen wat soort bedrijf (cultuur) er is: je wilt ook weer niet AL te overdressed op visite. (geen ramp)

Het gesprek zelf: Probeer enthousiast over te komen. Kijk even op internet wat voor een bedrijf het is. Laat ook zien dat je je huiswerk heb gedaan.
Ook heel belangrijk: Stel vragen. Hiermee laat je zien interesse te hebben en geluisterd te hebben.

Persoon aankijken, mensen groeten, niet met je handen in je zakken staan, peronen met u aanspreken enz.
De meeste zaken zijn eigelijk vanzelfsprekend maar met zenuwen gaat het wel eens anders dan gedacht.

Ben je zo zenuwachtig dat je staat te trillen, sla dan koffie enz. af.

Weet dat iemand die enthousiast is, meer leert dan iemand "die het wel weet" of die het al eens gedaan heeft.
Wat ik wil zeggen is dat je absoluut niet bang hoeft te zijn het altijd te verliezen van ervaring.

Laatste belangrijke tip: een soll. gesprek is van jouw kant een verkooppraatje. Je moet jezelf verkopen.

Denk dus na over de vraag: "waarom zou dit bedrijf nu net jou moeten aannemen.

Verzin niet alleen sterke punten van jezelf maar ook zgn. zwakke punten (die eigelijk ook weer sterke punten zijn).
Bijvoorbeeld: ik vind van mezelf dat ik een Pietje precies ben. Of: als ik ergens mee bezig bent, ga ik zo in mijn werk op dat ik de tijd vergeet.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kom op tijd, wees gemotiveerd. gezien je 15 bent neem ik aan dat het een part time baantje betreft dus je kan vragen verwachten als:
wanneer kun je werken?
waarom wil je hier werken?
etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er natuurlijk een beetje van af waar je voor solliciteert. Maar het helpt als je je netjes kleed, voor jezelf nagaat waarom je die baan graag wilt hebben en waarom je voor dat bedrijf wilt gaan werken.
Belangrijk is dat je betrouwbaar overkomt en eerlijk bent in je antwoorden.
Zorg ook dat je uitgerust bent en niet met een slecht humeur en wallen onder je ogen voor je mogelijk aanstaande werkgever zit.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 5 beste sollicitatie tips:
- Let op lichaamstaal. Experimenteer niet op kledinggebied, noch in de klassieke , noch in de nonchalante richting. Probeer een verzorgde indruk te gegeven, waarbij u zich toch goed in het vel voelt. Draag zeker geen kleding die u speciaal voor de gelegenheid gekocht hebt en waarin u zich niet prettig voelt.
- Staaf uw verhaal met harde, vacature- en functiegerichte argumenten. Probeer uw realisaties, studieresultaten of niet-professionele ervaring altijd te vertalen naar de sector of activiteit van uw werkgever in spe.
- Bouw tijdens een sollicitatiegesprek altijd een goed oogcontact op met de interviewer. Wie de blik van zijn gesprekspartner voortdurend ontwijkt, geeft een indruk van grote onzekerheid.
- Het is een pluspunt als u een minimum aan vakjargon beheerst, ook al wordt niet van een nieuwkomer verwacht dat hij een wandelende encyclopedie is die alle jaarverslagen en bedrijfsbrochures uit het hoofd heeft geblokt.
- Houd bedrijven die reorganiseren in de gaten en bel de personeelsafdeling om te vragen of er vacatures aankomen. Dit geldt natuurlijk niet als de reorganisatie uitdraait op massaontslag of herplaatsingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon jezelf blijven,net als anders.
Zorg voor normale,,,en schone kleding.
En een ding,,zorg dat je optijd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netjes gekleed, aankijken, niet alleen met ja en nee antwoorden maar vertel verder, niet te uitgebreid, maar dan kom je sociaal over, als je zenuwachtig bent, laat dat maar niet zien nergens voor nodig je hebt niets te verliezen! Bereid je een beetje voor bedenk een beetje wat jij denkt wat jij in dat werk moet doen want die vraag heb ik vaak gehad,en waarom lijkt het je leuk succes