hoeveel verdienen bij het babysitten?

Hey, Ik moet morgennacht babysitten op twee kindjes van 4-5jaar. Ik moet er blijven van 12uur tot 6uur.
Ik ben nog nooit gaan babysitten, Hoeveel zou 'k daarvoor moeten krijgen,moeten de mensen er rekening met houden dat het nacht is & een feestdag is, of doen ze dat niet?

Toegevoegd na 19 uur:
De uren zijn veranderd.. ze komen me tussen 12 & 1uur halen, en ik moet blijven tot 10u, half 11.
wat wel betekent dat 'k smorgens de kindjes was, aankleed, eten geef, mee speel, ... tot de ouders terug zijn bekomen.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben er nu bijna 12uur aan 1stuk.
De ouders liggen nog steeds in hun bed, wat moet'k doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Op de site van het NIBUD kan je objectieve informatie vinden over oppastarieven:

"Een scholier die 's avonds oppast, kunt u een vast bedrag per avond geven of een uurbedrag van €2,50 tot €3,80. Na twaalven kunt u het dubbele tarief afspreken. Blijft de oppas slapen, dan kunt u een bedrag voor de nacht afspreken, bijvoorbeeld €7,-. Hoeveel u betaalt, is afhankelijk van de leeftijd en ervaring van de oppas. Maar ook of de kinderen al in bed liggen als de oppas komt, of naar bed gebracht moeten worden."

Ik zou het zelf wel een uitzonderlijke situatie vinden als je tot 6 uur wakker zou moeten blijven en niet kan slapen tot bijvoorbeeld de volgende ochtend.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zou je de aanbevelingen van het NIBUD volgen dan is 6-7 euro per uur voor het oppassen na 12 uur wel een redelijke vergoeding. Dus iets van 40 euro.

Ik weet niet hoe oud je bent en of je de kindjes goed kent (bijvoorbeeld familie) en waarom je na 6 uur weg gaat/moet in plaats van daar te blijven slapen. Als je bijvoorbeeld bij familie of bekenden zou oppassen en zelf met vrienden/vriendinnen daar oud en nieuw zou vieren dan ligt het mogelijk nog iets anders en zou 25 euro ook een redelijk bedrag zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat denk ik wel ja je mag het dubbele ervoor vragen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe kun jij niet verwachten dat zij er rekening mee houden en er zijn geen vaste salarissen voor mensen die babysitten. Het ligt er aan hoe oud je bent. Ik zou uitgaan van het minimum loon voor mensen van jouw leeftijd.
In de bron staat een link met min. lonen, maar dat kun je in principe gewoon even googlen..

Als je van het minimum uitgaat, kun je ook niet teleurgesteld raken, maar ik ga er vanuit als mensen jou laten babysitten morgenavond dat ze heus niet gierig zullen zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet zo erg veel. Babysitten is voornamelijk op de bank zitten niks doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
hé nieqoh kom dan maar eens lekker bij mij oppassen, zo van 18-20 uur als alles moet eten, badderen en (met tegenzin) naar bed, dan ga ik niet weg maar kijk ik van om de hoek hoe jij dat doet vanaf de bank, dat is mij nog nooit gelukt nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh werkt dat zo?? Ik ga altijd op de baby zitten. Goed flauw. Nee is ook weer waar, je hebt babysitters en babysitters.
Op oudjaar babyzitten? Ik denk dat je voor de hele avond rustig 50 euro ( rekening houdende dat je 15 bent) kunt vragen a.g. het 's nachts is, een nationale feestdag em het risico loopt dat de koters niet willen slapen door het vuurwerk.

Als het geen goede vrienden of familie is zou ik van te voren een bedrag afspreken. Dit voorkomt teleurstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou 20 euro redelijk vinden als jij naar bed kunt gaan en kunt slapen tot de volgende ochtend.
Als je er die nacht meer dan 1x uit moet of langer dan 20 minuten bezig bent met de kinderen zou het wat mij betreft wel het dubbele mogen worden.

Zo zou ik het denk ik doen, ik zou met de oppas een vast tarief afspreken en dat ze een ongemakkentoeslag krijgt als het een zware nacht was (en dan niet die slapende kinderen wakker porren hé)

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik hoop trouwens op een rustige nacht voor je (ook als je er volgens mijn systeem minder mee zou verdienen). Ik gun het je echt niet dat je (zonder oppas ervaring) met 2 krijsende kinderen zit, de halve nacht.

Ik neem ook aan dat het familie is of vrienden waarvan je de kinderen goed kent anders vind ik het zelf wel een heftige actie van de ouders
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
en jij kent de kindjes dus ook niet, nou (maar ik ben wel een trut hierin hoor) ik vind dat nogal wat. Die kinderen slapen als het goed is als jij komt, dus dan is het echt te hopen dat ze dat blijven doen, veel kinderen trekken het echt niet als er opeens een vreemde aan hun bed staat 's nachts als ze wakker worden, maar misschien zijn deze al veel gewend wat dat betreft. Ik zou wel HELE goede instructies vragen wat je wel en niet kunt doen als er evt iemand wakker wordt. En een paar noodnummers vragen. Ik wil je er niet vanaf praten hoor maar vooral als je nog nooit hebt opgepast vind ik dit echt vrij heftig klinken
Heel simpel!

10 euro per uur omdat het een "feestnacht"is!
Er vanuit gaande dat je gewoon drinken en eten kunt en eventueel wat slapen!
Anders moeten de ouders van die kindertjes maar gewoon thuis blijven en kun jij zelf gaan feesten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees net dat je het pas sinds vanavond weet - hebben zij dan niet een bedrag met je afgesproken? Brengen zij je naar huis om 06.00 u in de morgen? Ik vind 50 euro voor zo'n "last minute" verzoek, met zulke nachtelijke uren, in zo'n feestnacht, het minste wat ze je kunnen geven.
ps...Zorg dat je n i e t alleen over straat moet om 06.00 u!!

Toegevoegd na 18 uur:
dan nemen ze het er wel van en is die 50 euro die ik aangaf, z e k e r niet teveel!! Ik vind het een grote verantwoordelijkheid voor je en eerlijk gezegd vind ik ook dat zij zelf hadden moeten aangeven hoeveel je zou verdienen. Aan de hand daarvan had je kunnen besluiten. Nu komt het op me over alsof ze heel erg makkelijk denken om over jouw tijd te beslissen. Maar goed, je hebt het beloofd, en ik hoop van harte dat je een rustige nacht zult hebben (én dat je minstens die 50 euro daarvoor betaald krijgt :-)
Goede jaarwisseling!

Toegevoegd na 1 dag:
tijd om ze wakker te maken!!!
Heb je een rustige nacht gehad?> Is het een beetje meegevallen? Hoop het nog eens te horen van je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 euro voor de uren dat je wakker bent, de helft voor de uren dat je slaapt (ook na zes uur l ze mogen je niet om zes uur van je bed lichten om op te zouten) en een tientje extra voor het feit dat het een feestdag is.

Als ze geld hebben om te gaan stappen, moeten ze ook geld hebben voor de oppas ; hun leeftijd is daarbij totaal niet relevant.

Als je alle uren wakker moet blijven dus een euro of 40 lijkt me heel coulant, en voor jou een leuk bedrag. (Als je twee uur wakker bent en vier uurtjes kunt slapen trouwens idem dito.).

Op zich hoeven mensen er geen rekening mee te houden dat het een feestdag of wat dan ook is ; er is geen CAO voor babysitten, dus dat spreek je allemaal onderling af, en er zijn ook meiden die rustig komen voor beduidend minder dan dat, óók op zo'n avond. Een heel sterke positie heb je dus niet.