Ik heb een contract voor onbepaalde tijd, welke redenen mag mijn werkgever gebruiken om mij te ontslaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
hehe met onze huidige regering? Niet een, ze kunnen je er gewoon uitsmijten als je hoofd hen niet aan staat. Oke die is flauw. Meerdere slechte functioneringsgesprekken, beterschap beloven, en toch niet doen. Veel te laat komen of niet komen (beterschap beloven en niet doen, want ze moeten je er wel eerst op aanspreken) Werkweigering. Diefstal/verduistering. Mishandeling, of sexuele intimidatie. Dat zijn er een paar waar ik zo vanaf weet.
Maar volgens mij kun je ze zo allemaal terug vinden in je COA bij ontslag op staande voet.

Antwoorden (3)

Voor alle redenen waar misbruik van word gemaakt die in je contract staan. Oa. Drank/drugs gebruik en geweld of ongepast gedrag vertonen. Verder als je je te vaak verslaapt of iemand uitscheld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een contract voor onbepaalde tijd zijn er twee manieren waarop je ontslagen kunt worden: op staande voet, of via een ontslagvergunning van het UWV.

Ontslag op staande voet kan echt alleen bij zeer dringende redenen. Bijvoorbeeld als je werk weigert, steelt van de rekening van het bedrijf, je collega op z'n bek slaat of hele grove fouten maakt.

Een ontslagvergunning kan globaal om twee redenen afgegeven worden: bedrijfseconomische redenen, of persoonlijke redenen. Bij bedrijfseconomische redenen moet de werkgever aantonen dat hij ontslag heeft voorkomen maar dat er echt geen andere mogelijkheden voor hem zijn dan om mensen te ontslaan, en bij persoonlijke redenen moet je denken aan ernstig disfunctioneren in je functie, veelvuldig verzuim, een ernstig verstoorde arbeidsrelatie, etc. Je werkgever zou hiervoor een dossier opgebouwd moeten hebben, waaruit duidelijk blijkt dat jij als werknemer op verwijtbare zaken bent aangesproken, en dat er gewerkt is aan een oplossing maar dat het probleem door redenen die overwegend bij jou liggen, niet kan worden opgelost.

Toegevoegd na 2 minuten:
.."aantonen dat hij ontslag heeft voorkomen.".. pardon, dat moet natuurlijk zijn: dat hij heeft GEPROBEERD om ontslag te voorkomen. Ik was te snel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We laten het 'ontslag op staande voet' even buiten beschouwing. Dan blijven de 'persoonlijke redenen' en 'bedrijfseconomische redenen' over.

Ik heb het idee, dat laatstgenoemde soort ontslag tegenwoordig érg gemakkelijk wordt gehonoreerd. Een goedlopend bedrijf dat al jaren bestaat heeft de mogelijkheid reserves op te bouwen. In minder goede tijden zal het bedrijf daarop interen maar dat hoeft niet meteen tot een dramatische situatie te leiden voor het personeel. Maar als in 'goede tijden' bijv. wordt gesmeten met bonussen en vorstelijke uitkeringen aan aandeelhouders worden gedaan, tja, dan heb je op een gegeven moment te weinig 'vet op de botten' om magere jaren door te komen. Maar ook voor een bedrijf geldt: regeren is vooruitzien.

Ga er ook maar vanuit, dat wanneer we een 'rechtse' regering krijgen (de VVD is bijv. op de hand van werkgevers) het ontslagrecht nog verder zal worden verslechterd. Het contract voor 'onbepaalde tijd' wordt dan een contract voor een 'onzekere tijd'.
Computoon