hoe is de advocaat in nederland gekomen?

hoe is de advocatuur in nederland gekomen? Dus welk jaar, wie de eerste was, env. .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

"Het beroep advocaat gaat heel ver terug de geschiedenis in. Al in de griekse oudheid zijn er redenaars te vinden die mensen bijstaan in een juridisch geschil. In de Romeinse tijd krijgt de advocaat een herkenbaarder gezicht. In het Romeinse recht was de rechter (de preator) meer een politiek ambt. De preator besliste, maar was niet (noodzakelijkerwijs) jurist. Een gedaagde kon zich daarom laten bijstaan door iemand die zich had gespecialiseerd in het recht. Een advocaat kan je dus al meer dan 2000 jaar inhuren."

http://www.goeievraag.nl/vraag/advocaat-ontstaan.86857

"De geschiedenis van de advocatuur in de Lage Landen is nog grotendeels onontgonnen terrein. "

Deze laatste tekst komt uit de recensie van het boek: "Geschiedenis van de advocatuur in de Lage Landen"

http://historischhuis.nl/recensiebank/review/show/542

Misschien dat je dat boek eens moet gaan lenen bij de bibliotheek.