Ontslag nemen met een opzegtermijn van 1 maand: per welke datum moet ik dan de arbeidsovereenkomst opzeggen?

Ik wil ontslag nemen bij mijn bijbaan. De opzegtermijn is een maand. Als ik vandaag, 27 januari, ontslag neem, welke datum moet ik dan in mijn brief zetten, per welke ik de arbeidsovereenkomst wil opzeggen? Is dat dan 27 februari? Of 1 maart?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (6)

Je zegt per 1 februari op en moet dan nog tot 1 maart werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de meeste gevallen zal er een datum worden genoemd van 1 maart 2012. Officieel mag het natuurlijk ook op 27 februari 2012.
vaak werkt het voor de administratie van een bedrijf beter om per de 1e van de maand te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ligt aan meerdere factoren, je kan in overleg vandaag ontslag nemen en eventueel gekeken naar het aantal dagen verlof dat je nog hebt deze opnemen, dan ben je voor je gevoel al eerder weg bij het bedrijf.

Sommige bedrijven kennen een opzegprocedure per 27 februarie zoals je nu aangeeft. Om hier achter te komen kun je het best contact opnemen met je manager of je HR afdeling.

Zoiezo kun je vandaag opzeggen per 1 februari, dan ben je er vanaf 1 maart zoiezo 'vanaf'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor contract heb je?
Als je nog in je proeftijd zit kun je vandaag al opstappen. Heb je een ander contract zou ik beginnen met opzeggen met directe ingang van vandaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan dan door je werkgever altijd nog aangegeven worden dat dat wel of niet mogelijk is. Kijk ook naar je recht en je verlof dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal kan er wel iets geregeld worden. Wel even voor 5 uur ontslag nemen en ervoro zorgen dat je iets hebt met een handtekening, zodat ze je niets kunnen wijsmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Daarom zeg ik de arbeidsovereenkomst, met inachtneming van de opzegtermijn een maand, op per 27 februari 2012." Je kan ook zeggen: "Daarom zeg ik de arbeidsovereenkomst, met inachtneming van de opzegtermijn een maand, per direct op, waarbij het contract definiteif beindigd zal worden op 27 februari 2012."
Los daarvan dat je bij een bijbaan vaak al meteen mag vertrekken (omdat vaak de motivatie ook verdwenen is), kun je natuurlijk gewoon per vandaag opzeggen. Dan wordt de arbeidsovereenkomst per 27 februari ontbonden. Je moet niet per se op de eerste van de maand opzeggen. Je kunt ook een paar dagen 'sprokkelen' ;), door de dagtekening van de brief op 25 januari 2012 te zetten. Je doet dan gewoon zo alsof de brief vertraagd is door de post.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met per vandaag opzeggen heb ik me een beetje verwarrend uitgedrukt. Ik bedoel dat je vandaag je ontslag in kunt dienen, waardoor dus dienovereenkomstig op 27 februari de arbeidsovereenkomst wordt ontbonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal ;)
Dit zou in je contract moeten staan, het kan verschillen per situatie dus. Soms staat erin dat je alleen per de eerste van de maand op kunt zeggen, of alleen voor de tiende van de maand (en anders dus een maand later) of staat er alleen dat het één maand is.

Ik las ergens dat je zo snel mogelijk weg wilt: overleg dit. Soms is het prima mogelijk om al eerder weg te gaan, zolang je baas hiermee instemt. Als die een vervanger kan vinden, is de kans aanwezig dat hij dit doet. Ook kun je soms je vrije dagen op het laatst opnemen, zodat je praktisch gezien al eerder stopt met werken bij je baas, terwijl je contract officieel nog loopt.

Je zegt op per de datum waarop je wilt stoppen (daar vroeg je ergens naar). Dus niet in de brief zetten dat je "per 1 februari" opzegt, want dan voldoe je niet aan je contract omdat je de opzegtermijn niet in acht neemt, en als je baas vervelend wil zijn, gaat hij dan de termijn tellen vanaf het moment dat je dat hebt gecorrigeerd, in een tweede brief dus. Je zou dus op moeten zeggen per 1 maart, of - afhankelijk van je contract - een andere datum, zoals precies een maand vanaf nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overeenkomst zeg je op per 27 februari, dat klopt toch? Je kunt hem niet per vandaag opzeggen. Maar kijk dus even in je contract of daar niet instaat dat je alleen per de eerste van de maand kunt opzeggen of iets dergelijks, dan weet je zeker dat je het goed doet.
"per eerst volgende mogelijkheid", dan hoor je vanzelf wel wanneer je weg mag :)