Geldt een studielening als inkomen?

Mijn zoon leent maandelijks een behoorlijk bedrag bij de IB groep in Groningen om zijn studie te kunnen bekostigen. Verder heeft hij geen inkomen. Hij woont samen met zijn vriendin, die net is afgestudeerd, maar die nog geen baan heeft kunnen vinden. Zij heeft daarom bijstand aangevraagd, maar men zegt daar dat ze daar weinig of geen recht op heeft omdat ze samenwoont met iemand die een "inkomen" dat net boven de minimum norm ligt, heeft. Dat "inkomen" bestaat dus geheel uit een rentedragende lening en is nodig voor zijn studie. Het lijkt me echt krankzinnig dat haar een recht op bijstand wordt ontzegd. Wie weet precies hoe dat zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Dit is heel lastig. Wat is de definitie van de lening die hij ontvangt. Is dit eenn onderdeel van de wet tegemoedkoming studiekosten?

De teksten die van belang zijn vindt je hier:
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=23
U heeft een partner en een van u studeert

De student ontvangt studiefinanciering of een tegemoetkoming
* U kunt beiden recht hebben op bijstand als u zelfs met de studiefinanciering niet (voldoende) in uw levensonderhoud kunt voorzien en u beiden ook aan de andere voorwaarden voor het recht op bijstand voldoet.
* Bij de berekening van de hoogte van de bijstandsuitkering wordt wel rekening gehouden met het inkomen uit studiefinanciering of WTOS en het vermogen van de studerendeZie_wet.
* Uw gemeente kan ook bepalen dat de arbeidsplicht aan de studerende wordt opgelegd.

Zie ook: http://www.rechtopbijstand.nl/wetteksten/show/artikel_id/107 artikel 33.3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel op hoofdlijnen. Een studielening wordt voor de WWB meegeteld als inkomen (ik heb het ook niet bedacht).
Bovendien wordt het als iemands eigen keuze, in dit geval van je zoon, gezien om te studeren ipv van te werken om in het levensonderhoud van zijn partner te voorzien. Theoretisch kan ook de arbeidsplicht aan hem worden opgelegd. Als zal dat in de praktijk niet zo'n vaart lopen.