ik heb een baan van 40 uur en mijn vriendin werkt niet nu willen we samen wat bijverdienen met inpakwerk hoeveel mogen we belastingvrij bijverdienen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag kan goed in de categorie Financiën en Belasting worden gerangschikt.

Antwoorden (5)

Dat is zo niet te beantwoorden, want dat hangt van jouw inkomen af, en of jullie samenwonen ja of nee, en of je vriendin nu ergens geld van krijgt (een of andere uitkering). Al die gegevens heb je nodig om te weten hoeveel belasting je gaat betalen over extra inkomen.

Maar waarom zou je niet gewoon inkomstenbelasting betalen over het extra inkomen? Het is voor je vriendin toch ook beter om een eigen inkomen te hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belastingvrij bijverdienen bestaat niet je hebt een inkomen en alles wat je bijverdien moet je hierbij opgeven
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is verschil tussen (aangegeven) inkomen en belasting verschuldigd zijn.
ronron1212
13 jaar geleden
Ja als je meer dan 1 werkgever hebt wordt door beide werkgevers loonheffing ingehouden. Maar als je daarmee in een hoger belasting tarief komt zul je een naheffing krijgen als je de belasting formulieren hebt ingevuld
Als je vriendin je fiscale partner is, heeft ze recht op betaling door de Belastingdient van heffingskorting, als ze zelf geen inkomen heeft. (de aanrechtsubsidie die in 2011 niet omlaag gaat, zoals door de regering was voorgesteld, maar even hoog is als nu in 2010)
De duur van je werkweek is fiscaal niet van belang.
Omdat hoe meer je verdient hoe hoger het percentage te betalen belasting is, kan zij beter het inpakwerk doen en de beloning daarvoor dus geheel ontvangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor jou geldt dat het loon van je tweede baan wordt opgeteld bij de eerste baan. Als dat dan niet er voor zorgt dat je in een hogere schaal terecht komt dan betaal je dus evenveel belasting voor de tweede baan als voor de eerste baan (anders betaal je meer voor het gedeelte dat boven de schijf uit komt)
Je krijgt echter maar een keer de heffingskorting.
Door deze heffingskorting hou je als werknemer netto meer over. Dus van de tweede baan hou je minder over.

Als je vriendin een uitkering heeft, dan kan het zijn dat ze gekort wordt op haar uitkering. Dat moet je eerst goed uitzoeken. Soms zijn er wel mogelijkheden om bij te verdienen maar dat is niet bij alle uitkeringen.
Het is dus moeilijk om advies te geven zonder meer informatie.
Ook het bijverdienen van je vriendin zal echter niet belastingvrij zijn. Dit is alleen voor scholieren/studenten. Die kunnen achteraf de belasting terug vragen bij een bijbaantje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals ik me kan herinneren mag je 6100 euro belastingvrij verdienen in een jaar, dit stond toen in mijn contract 2 jaar geleden. Ik durf alleen niet te zeggen hoe het zit omdat: samenwonend,verdienste partner etc et.
hiervoor zou ik even naar het belastingkantoor bellen
groetjes