Mag mijn baas bepalen dat ik verlofdagen op moet nemen na een bedrijfsongeval? Kan ik de (medische) kosten door het incident declareren bij mijn baas?

Op het werk ben ik (donderdag) door een cliënt hard aan mijn haar getrokken (er is een pluk haar uit mijn hoofd getrokken). Toen zijn er afspraken gemaakt dat ik niet meer alleen zou werken, maar altijd samen met een collega.
De dag erna was er echter een cliënt die mij in mijn gezicht een flinke klap gaf, hierdoor werd ik erg duizelig en kwamen er veel zwarte plekjes. De cliënt heeft mij toen in mijn hand gebeten. Mijn collega heeft mij bevrijd en ik ben uit de woning gelopen.
Collega's hebben mij opgevangen en de interne medische dienst heeft mij 'onderzocht'. Ze gaven aan dat ik geschrokken was, maar geen hersenschudding (bloeddruk was laag, oogpupilreflex was ok). Ik werd door een collega naar huis gebracht.
Eenmaal thuis heb ik mijn vader en de huisarts gebeld, samen zijn we naar de huisarts gegaan (spoed afspraak) en deze heeft mijn hand verbonden en geconstateerd dat ik hoogst waarschijnlijk een (lichte) hersenschudding had. Ik moest elke 2 uur gewekt worden en veel rust nemen. (dit was op vrijdag) Op maandag is mij de bestelde tetanus injectie gezet.
Nu ben ik ziek thuis. Mijn werkgever gaf aan dat het niet verstandig was dat ik zou terugkeren op de betreffende woongroep en dat ,als ik beter was, ik mijn verlofdagen moest opnemen, totdat ze een andere plek voor mij hadden gevonden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Volgens mij kan de werkgever je niet verplichten om verlofdagen op te nemen.
Jij bent nu ziek, en wellicht is het verstandig om contact te hebben met de bedrijfsarts. Ik kan me voorstellen dat het mentaal ook nogal wat met je doet.
Je baas heeft aangegeven dat het verstandig is als je niet meer op die groep werkt. Dat is op zich een verstandig besluit van hem denk ik. Ik weet natuurlijk niet hoe jij hier in staat.
Hij moet er dan nu voor zorgen dat je vervangend werk krijgt. Het liefst snel op een andere groep natuurlijk, maar eventueel tijdelijk iets anders (toen ik vroeger dat soort werk deed, liep er wel eens iemand een tijdje mee met de technische dienst, of ging een tijdje op kantoor zitten)
Dat is voor jou wellicht niet wenselijk, maar al je vakantiedagen opnemen is helemaal niet wenselijk.
Als je dan straks aan vakantie toe bent, heb je helemaal niets meer.

Of het moet zo zijn dat je nog heel veel vakantiedagen hebt, en die moet opmaken voor het einde van het jaar. Je mag meestal maar 2 weken meenemen naar het volgende jaar. Als dat zo is, dan zou ik wel vakantie opnemen, want anders ben je straks die dagen kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Je mag meestal maar 2 weken meenemen naar het volgende jaar." Dit is onjuist. Je mag alle dagen meenemen naar het volgend jaar. Wel proberen bedrijven vaak je over te halen om dit jaar al zo veel mogelijk dagen te gebruiken. Maar het zijn jouw dagen, die kunnen niet zomaar worden uitbetaald en kunnen zeker niet weg zijn.
sterredag
13 jaar geleden
+ voor deze reactie. als je volgens een CAO wel zo is bepaald, dan moet een baas je de kans geven (dus geen aangevraagd verlof weigeren als het bijna niet meer anders kan) als je ziek bent kan je ze niet opnemen, dan mag je ze altijd meenemen. Een werkgever mag NOOIT vakantiedagen "afpakken".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ (de min begrijp ik niet)
Heel vervelend wat er allemaal is gebeurd met je! Dat is niet waarom je dit vak ooit hebt gekozen, toch? Het positieve in jouw verhaal is dat je baas aangeeft dat het onverstandig is om op dezelfde woongroep terug te gaan na je herstel. Ik vraag me wel af of jullie / jij voldoende getraind zijn in het voorkomen van dergelijke situaties, maar daar gaat het niet om. Misschien wel iets om eens over na te denken... In antwoord op jouw vraag: jou baas mag niet eisen dat jij, na herstel en zolang er geen passende andere woongroep gevonden is, dat jij vrije dagen opneemt. Hij moet jou ofwel vervangend werk (of opleiding) geven, ofwel tijdelijk vrijstellen van werkzaamheden. Dat zijn zijn keuzes, andere heeft ie voor dit moment niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er geen Arbodienst die zich hierover moet buigen? Het lijkt mij dat hier toch wat onderzoek op zijn plaats is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk erg vreemd dat je werkgever voorstelt om maar verof te nemen, nu je al een paar keer in een bedreigende situatie terecht bent gekomen.
Daar hoef je niet mee akkoord te gaan!
Tenslotte ben je ziek, je hebt letsel opgelopen, dat moet serieus genomen worden.
Het zou raar zijn, als je daar je eigen tijd voor moet opmaken, om hiervan te herstellen, en je baas gelegenheid moet geven, je een nieuwe plek aan te bieden.
Wil je zelf eigenlijk nog terug naar die afdeling??
Dat hoor ik niet terug in je verhaal.

Je baas moet zelf zorgen voor een geschikte plek, natuurlijk alles in overleg, en jij bent al genoeg slachtoffer, je hoeft echt niet je eigen vakantie hier aan op te offeren.

Succes er mee