hoeveel mag ik belastingvrij bijverdienen??

ik heb een een baan van 36 uur in de week, daarnaast verkoop ik ook tweedehandse spullen via marktplaats en bol.com. ik vraag me af hoeveel ik maximaal belastingvrij bij bol.com en marktplaats mag verdienen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
ronron1212
11 jaar geleden
Je mag niets bijverdienen zonder belasting te betalen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt

Het beste antwoord

Het gaat hier om de vraag of de verkochte tweedehands spullen behoren tot spullen die opgeruimd worden c.q. spullen die u krijgt of koopt en weer (gedeeltelijk) doorverkoopt uit hobby. Deze 'inkomsten' zijn onbelast.

Het kan ook zijn dat de hobby zo intensief wordt of uit de hand gaat lopen dat de verkochte spullen gaan behoren tot handel en neveninkomsten gaan worden. Of het wordt nog intensiever: u wordt ondernemer en dan komt de BTW in beeld. Over de neveninkomsten moet belasting worden betaald. En natuurlijk ook als u ondernemer bent hoewel er dan misschien weer vrijstellingen van toepassing zijn.

Als u in uw huidige baan meer dan € 19.000 verdient moet u 41,95% c.q. 42% belasting betalen over de neveninkomsten.
Daarnaast ook nog 5% ZVW-premie.

De scheiding tussen hobby en neveninkomsten is niet eenvoudig te trekken. Als u twijfelt kunt u bij de Belastingdienst te rade gaan of uw internetinkomsten nog gezien kunnen worden als hobby of niet.

Een lezenswaardig en informatief artikel over hobby / neveninkomsten stond 4 jaar geleden in de belastingrubriek van de Telegraaf. Maar nog steeds actueel!
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!!! Jij bent geweldig

Andere antwoorden (1)

Als het bedrijfsmatig gaat worden ben je btw plichtig...daarvoor is wel een drempel bedrag. Daarna wordt de winst uit onderneming bij je inkomen geteld en is dat onderhevig aan inkomstenbelasting. Informeer maar bij de belasting telefoon...