Hoe komt het dat Nederlanders meer pinnen?

Gelezen in de spits van enkele dagen terug. Ik heb daar gelezen dat nederlanders 10% meer met de pin hebben betaald dan vorig jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

meer veiligheidsgevoel, vooral als je met geld op zak loopt, het risico op overvallen worden is veel groter...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De overvaller in spé kan toch niet zien of je met een pinpas,of met een bulk geld rondloopt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, maar mensen voelen zich een stuk veiliger...
Omdat dat een makkelijke en voral veilige manier van betalen is.En met veilig bedoel ik dan dat je niet met grote hoeveelheden geld over straat hoeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt o.a. door de reclamecampagne "Klein bedrag? Pinnen mag.", om bekend te maken dat je ook kleine bedragen gratis mag pinnen.
Daarnaast wordt het wantrouwen tegen elektronisch betaalverkeer steeds minder.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ klopt
Steeds meer mensen komen er achter dat pinnen hartstikke handig is. Nu pinnen ook nog eens extra gestimuleerd wordt door de detailhandel, gaan mensen meer en meer over op pinbetalingen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Omdat het veel makkelijker is.

Je hoeft geen kleingeld te tellen.
Je hoeft niet naar de pinautomaat (want pinnen doe je toch) om contant geld te halen.
Je hebt altijd gepast geld.
Je kunt makkelijker je geldzaken bijhouden (je ziet elke uitgave terug op je afschrift ipv 1 keer 60 euro gepind bv)
Je portemonnee is minder vol
Op veel plaatsen kun je enkel nog pinnen.

Persoonlijk denk ik dat ik ongeveer 95% van alle uitgaven pin. Alleen bij het uitgaan bijvoorbeeld kan dit meestal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit wordt erg aangemoedigd door de overheid. Dit doen ze om de kans op overvallen te verminderen. En het scheelt in kosten voor het maken van nieuw geld Ook stimuleert het de economie, omdat je meer geld uitgeeft met pinnen, dan wanneer je geld in hand hebt.
Mensen beginnen er steeds meer aan te wennen. Het is makkelijker en het pinnen bij een automaat, wordt er ook niet veiliger op.

Toegevoegd na 37 minuten:
De kosten van het drukken van nieuw geld, heeft bij nader inzien geen invloed op dit verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk omdat het meer en meer gestimuleerd wordt. en met name de campagne 'klein bedrag, pinnen mag' slaat aan denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt steeds meer gepind door een aantal redenen. Ik som ze even op, inclusief de al genoemde redenen:
1) op steeds meer plekken is het mogelijk om te pinnen (niet alleen winkels maar ook bij bezorging (mobiele pin), autodealers enz enz.
2) de limiet (het maximumbedrag) dat je mag pinnen ligt hoger dan in het begin;
3) mensen zijn er beter aan gewend dan pak m beet 20 jaar geleden, toen het geintroduceerd werd;
4) met name ouderen (70+) waren bij de introductie wantrouwig tegen pinnen. een hele nieuwe generatie jongeren komt erbij die zijn opgegroeid met pinnen. de ouderen (70+) van nu zijn wel gewend te pinnen en blijven dit doen. de groep mensen die het niet wil wordt dus steeds kleiner;
5) winkels vroegen voorheen een bedrag (soms wel tot 50 cent) als 'pinvergoeding', met name bij kleine bedragen. dit komt tegenwoordig eigenlijk niet meer voor als gevolg van de actie 'klein bedrag, pinnen mag'.

de redenen die ook genoemd zijn als dat het makkelijk is omdat je geen contant geld hoeft mee te nemen of dat het veiliger is kloppen op zich ook wel, maar zijn meer argumenten om te pinnen en geen redenen waarom er steeds meer gepind wordt.