Wie of wat bepaalt je pincode?

Dit naar aanleiding van een discussie die ik een paar jaar geleden met een vriend van me had, toen we allebei net onze eerste pinpas hadden gehad. We kwamen erachter [zonder elkaar de code te vertellen, dat spreekt voor zich] dat we beiden op een of andere manier een pincode hadden die iets met een persoonlijk gegeven te maken had of er redelijk aan gerelateerd was.
Bij mij rees destijds de vraag: doet men dit expres? Of is dit louter toeval en wordt een pincode volledig random geselecteerd door een met enen en nullen werkende hersenloze processor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De mens is heel sterk in het herkennen van patronen. Maakt niet uit in wat. Zelfs in echte ruis herkennen we nog wel geluid of beelden.

Ik vermoed dat dit effect er bij jullie voor heeft gezorgd, dat jullie de pincode konden relateren aan iets persoonlijks.

Als je bank de pincode bepaalt, is het echt een willekeurige code. Als je zelf je pincode mag bepalen, dan natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het laatste lijkt me het waarschijnlijkst... Gewoon random gekozen door een met nullen en enen werkende hersenloze processor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt af van bij welke bank je zit. Bijvoorbeeld de postbank (of tegenwoordig ING) daar wordt je pincode willekeurig bepaald door een computer. Maar bij bijvoorbeeld de ABN-amro bank mag je zelf een pincode bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij de ene bank kon ik mijn eigen pincode kiezen en bij een pincodes van de andere bank kan ik met geen mogelijkheid ook maar enig verband leggen tussen die 4 cijfers en mijn gegevens...

Toegevoegd op 01-06-2009 19:38:27
leuk en misschien handig om dan als ezelsbruggetje te gebruiken, maar mij lijkt het toeval dat de pincode gerelateerd zou lijken aan je gegevens of misschien ben jij wel kampioen-toevalligheden-ontdekker....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan moeilijk geloven dat die computer van de postbank indertijd mijn leeftijd van overlijden heeft gegenereerd, maar in dat geval haal ik de nieuwe aardappelen niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De PIN code rolt gewoon uit de computer van de bank. Als het goed is gaat zelfs het bewuste envelopje waar je PIN code in zit volledig automatisch dicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het altijd wel aan iets persoonlijks te koppelen is.

1234, hé dat zijn mijn eerste 4 levensjaren
etc...