Heeft het nog zin als je 23 bent om een opleiding te gaan volgen?

Ben depressief geweest en heb daardoor nooit een opleiding afgemaakt. Ben twee maanden voor het vmbo examen van school af gegaan.

Ben nu 23 en het gaat beter met me. Ik doe productiewerk, voel me daar ongelukkig.

Leren was altijd mijn ding ging me heel makkelijk af. Ik voel me niet op mijn plaats met voor de rest van mijn leven productiewerk doen.

Heb altijd in de zorg gewilt. Met mensen werken en dankbaar werk doen. Achter een bureau zitten zou dus ook niks voor mij zijn.

Nu het probleem, sorry voor het hele boekwerk.

Ik wil graag een opleiding gaan doen maar wat me tegenhoud is het gevoel dat ik te oud ben om helemaal vanaf het begin te beginnen.

Ik kan zonder voor opleiding helpende zorg en welzijn nuveau 2 doen en dat vind ik best laag. Maar ik denk bij mezelf hoeveel zin heeft het? Als ik er klaar mee ben ben ik 25 of 26. Dan zijn er genoeg mensen tussen de 18 en 24 die ze kunnen aannemen, die goedkoper zijn en misschien meer ervaring hebben. Ik heb alleen ervaring met productiewerk. Verder heblpt het natuurlijk ook niet dat ik Marokkaanse ben. Dat is nu wel de meest gehate bevolkingsgroep in Nederland op het moment.

Misschien kan iemand deze vraag eerlijk beantwoorden?

Heeft het voor mij nog zin om deze opleiding te gaan volgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (27)

ja natuutlijk heeft dat zin.
zou ik trouwens ook zeggen als je dubbel zo oud was.
wat is er mooier dan leren, jezelf wijzer maken?
het is zo ontzettend goed voor je gevoel van eigenwaarde.
en dat je marokkaanse bent?
kan je mooi laten zien dat niet alle jonge marokkanen k*tmarokkaantjes zijn.
ik wens je heel veel succes en plezier met je opleiding!
13 jaar geleden
Tuurlijk heeft het nog zin een opleiding te volgen, er zijn zoveel mensen die dat op jouw leeftijd doen. Goed dat je erover nadenkt, ik zou zo snel mogelijk gaan doen wat je leuk vind en waar je goed in bent. succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker heeft het zin, om nog een opleiding te gaan volgens. Je bent nog hartstikke jong. Tijd zat, om je te ontwikkelen. Als je klaar bent met de opleiding zijn er nog genoeg jaren over tot je pensioen, dat je gebruik kan maken van die opleiding.

Er zijn genoeg werkgevers, die helemaal niet naar afkomst kijken, of juist een beleid voeren, waarbij mensen met een andere afkomst zelfs voorrang krijgen. Over je Marokkaanse afkomst hoef je je dus geen zorgen te maken.

Succes met je studie!
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begrijp die - ook niet, + van mij hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gekke -, van mij ook een +.
Te oud? Ik ben twee keer zo oud als jij en ben onlangs aan een studie begonnen.

Vooral omdat je ongelukkig bent met je productiewerk moet je als de sodemieter de schoolbanken in en niet zwelgen in negatieve gevoelens.

Dat je Marrokaanse bent, maakt helemaal niets uit. Een ongemotiveerde houding wel.

Sterkte!
paulus811
13 jaar geleden
ja natuurlijk heeft het zin om nog te gaan leren , je moest ze de kost eens geven die nog veel later beginnen .

mijn dochter bijvoorbeeld is met haar 38ste nog aan een studie begonnen en nog wel met 4 kinderen dus waar een wil is is een weg.

dus petje af voor al die mensen die er toch nog achter komen dat ze veel meer kunnen en willen dan dat ze nu presteren . je moet nooit onder je kunnen willen presteren en ik zie dat je bijna een vmbo diploma hebt gehaald dus je kan het zeker aan om een studie te doen die bij je past

en ik zou er maar niet vanuit gaan dat omdat je marokaanse bent je niet geschikt zou zijn om een fijne baan te krijgen nadat jij je studie hebt afgerond, anders kan je er zeker van zijn dat je altijd productie werk zal blijven doen en dat is nou net niet wat je wilt , toch!

denk maar aan de meiden van hallal, iets om trots op te zijn en dat moet jij ook doen

trots zijn op je afkomst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon doen. Je bent relatief nog erg jong. 26 is eigenlijk niet zo oud om met een opleiding klaar te zijn. Ik heb iemand ontmoet van 50 die aan het ROC dezelfde opleiding volgt als jij wilt gaan doen.
Een vriendin van mij is op deze manier in de geriatrie gaan werken. Er is dus sprake van 1 dag naar school en de rest van de werkdagen werken. Je wordt ervoor uitbetaald. Mijn vriendin (toevallig ook van buitenlandse afkomst) is nu 40 en heeft haar diploma; haar opgroeiende kinderen gaan nog naar de middelbare school.
Op je marokkaanse afkomst mag je trots zijn, wie weet kunnen Nederlanders iets van jou achtergrond en cultuur leren. Bekijk een opleiding op de werkvloer positief en neem iemand in de arm die je scholing wil begeleiden zodat je zekerheid en meer houvast hebt. Probeer ook aan te voelen of het stageadres zo goed voor jou is dat jij je vanzelfsprekend wilt binden, uit sympathie en omdat ze juist jou nodig hebben.
Veel geluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat je graag in de zorg wilt werken. Ze staan te springen om gemotiveerde mensen in de zorg. Leeftijd en afkomst maakt daarbij niet uit. Als je maar wel je aanpast aan wat van je gevraagd wordt (binnen redelijke grenzen, uiteraard). Er zijn nl. gevallen bekend waarbij verzorgenden vanwege hun geloof geen mannen wilden wassen, bijvoorbeeld. Als dit voor jou een issue is (of iets anders) dan moet je wel vantevoren bespreken of dit een bezwaar is om teleurstellingen en conflicten achteraf te voorkomen. Laat je ook goed informeren over je taken en doorgroeimogelijkheden. Dat je, vanwege je vooropleiding, begint als helpende is helemaal niet erg. Je kunt doorgroeien naar hogere functieniveaus tot niveau 5 aan toe. Gewoon blijven doorstuderen zolang je dit leuk vindt.

Bovendien is een wat oudere leeftijd helemaal niet erg. Ik vind het persoonlijk zelfs een voordeel. Je hebt meer levenservaring en dat is nooit weg in de gezondheidszorg.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie nu dat mijn derde zin niet helemaal overkomt zoals ik bedoel. Ik bedoel te zeggen dat je, omdat je van Marokkaanse afkomst bent, je soms tegen "vooroordelen" moet strijden. Dus je kunt soms beter duidelijk zijn tegen werkgevers over hoe jij over zaken denkt als genoemd voorbeeld. Vandaar mijn opmerking. Ik wens je heel veel succes! Het is echt leuk en dankbaar werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens is nooit te oud om te leren! 23 jaar is nog piepjong! Maak je niet druk om dingen als leeftijd of niveau. Je uitgangspunt moet zijn: wat vind ik leuk om te doen, waar word ik gelukkig van? Probeer daar een opleiding bij te vinden. Er is trouwens veel behoefte aan mensen in de zorgsector, ook in de toekomst. En men zit echt niet uitsluitend te wachten op jonge mensen die net uit de schoolbanken komen zonder werk- en levenservaring; juist mensen met wat meer bagage en levenservaring worden erg gewaardeerd.

Kijk eens op deze site, daar vind je veel informatie over opleidingen, banen en beroepskeuze: http://www.werksite.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een opleiding kun je op elke willekeurige leeftijd gaan doen.
Of je het nu op je 30ste of 40ste of 50ste of zelfs 60ste gaat doen. Het vergroot altijd je carrierekansen ongeacht je leeftijd.

Afgezien van carriere mogelijkheden vergroot je je kennis en inzicht op een bepaald vlak en hier kun je voldoening uit halen.
je scherpt je mentale conditie door je hersenen actief te laten zijn.

Bij mij in de klas was ik de jongste die sph deed en ik was zelf 29, de anderen waren ouder dan 30 tot en met 55 jaar.
En al deze mensen hebben een goede mogelijkheid om ergens aan het werk te komen.

Toegevoegd na 4 minuten:
In de welzijnssector hebben ze liever oudere mensen die wat levenservaring hebben dan jongere mensen.
Een opleiding zorg kun je binnen 2 jaar afronden.
Een MBO SPW-4 kun je tegenwoordig ook binnen 2 jaar afronden als je een versnelde constructie neemt.

Er zijn mogelijkheden genoeg!

Daarnaast kun je als Marokkaanse heel makkelijk terecht in het sociaal cultureelwerk, als hulpverleenster in de vrouwenopvang, of vluchtelingenwerk.
Sowieso staat de welzijnstak open voor verschillende culturen aangezien de doelgroep ook steeds gemengder wordt zijn er ook meer hulpverleners nodig met een diverse achtergrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft alle zin, op voorwaarde dat jij wat positiever over jezelf gaat denken.
Jij hebt heel wat te bieden, juist omdat je geen piepkuiken bent en je weet wat het is om je ellendig te voelen, wat ervoor kan zorgen dat je je beter in zou kunnen leven in mensen.
Ga die opleiding doen, ik durf te wedden dat je niet de oudste zult zijn, zet 'm op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft absoluut nog zin. Ik was pas 26 toen ik ging werken en sommigen studeren nog verder door.
Er zijn er zelf die zich omscholen naar een ander vakgebied. Zelfs op 50-jarige leeftijd kan dit nog.

Ga doen waar je hart ligt.

Voor mij is een Marokkaanse niet een gehate bevolkingsgroep, zeker niet als hij een opleiding heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zat mensen die op latere leeftijd nog gaan studeren. Daar is niks raars aan. Als je het vervelend vindt kan je kijken of een deeltijd of avondstudie iets voor je is. Succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik volg momenteel ook een opleiding in de zorg. Ik ben 33 en zeker niet de jongste. 23 is nog heel jong hoor. Er zijn instellingen in de zorg die mensen zoeken die de bbl opleiding willen volgen, binnen hun instelling. Je hebt zo een inkomen en tevens een opleiding. Doorstromen, wordt zo ook makkelijker.
Het heeft dus zeker zin. Maar ga niet in het slachtofferrol vallen wat betreft Marokkaan zijn. De meeste mensen denken niet zoals Geert doet hoor. Ben trots, dan kom je veel verder. Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker heeft t nog zin om met je 23e n opleiding te beginnen.je bent nooit te oud om te leren.als jij graag iets in de zorg wilt gaan doen zou ik er alles voor over hebben om daar n opleiding voor te volgen.het maakt toch niet uit hoe oud je bent.ik heb zelf nog na mijn 37e opleidingen gevolgd omdat ik vroeger geen zin meer had en toen de kinderen kwamen en er voor gekozen had om thuis te blijven voor de kinderen.na mijn scheiding heb ik mijn huidige man ontmoet en via hem zijn mijn ogen open gegaan door als je iets wilt bereiken je er voor moet gaan.ik werkte toen in de metaal en heb 2 lasdiploma`s gehaald waar ik erg trots op ben.nog voor mn 40e toch weer aan het leren.daarna nog opleiding sociale hygiene gedaan.(omdat ik toch ooit nog eens iets voor mezelf wil beginnen)dit jaar heb ik ook nog n heftruck opleiding gedaan en mn certificaat gehaald.ik ben nu 48 en er erg trots op.zo zie je maar ,denk nooit ,ik ben te oud,maar als je iets wilt bereiken ga je dr gewoon voor.
wens je veel succes met je opleiding,gewoon doen.als je t niet probeerd krijg je later spijt en weet je nooit of je t je gelukt is.lukt t niet heb je t in ieder geval geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zeg doen xd
je bent nooit te oud om te leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij zin hebt om een opleiding te beginnen; ik zou zeggen, laat je niet tegenhouden!
Als je (uiteindelijk) meer kan verdienen doordat je een opleiding doet en je hebt er wel zin in, zou ik het doen.
En vooral als ik lees dat je leren gemakkelijk af gaat, waarom zou je het niet doen? Ik zou voor je eigen geluk kiezen en als je huidige baan/opleiding jou niet gelukkig maakt, moet je daarmee stoppen.
Je schrijft dat je depressief bent geweest en dat je er nu weer bovenop bent. Van werk waarvan je ongelukkig word, kun je weer depressief worden. Er zijn genoeg mensen die op hun 25e of later nog een opleiding beginnen. Je vmbo diploma zou je alsnog kunnen halen, vooral als je zo gemotiveerd ben zoals je schrijft.
Ik zou zeggen: doe het en trek niets van anderen aan! Ga voor je eigen geluk.
Ps. Naar mijn mening zijn alleen de Marokaanse mensen die NIET WILLEN werken gehaat. Maar dat geld ook voor Nederlandse mensen die niet willen werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een eenvoudige rekensom, je bent 23 dus theoretisch moet je nog zeker 42 jaar werken!!!!!!!!!!!
het lijkt me een investering van 3? jaar waard.
Buiten dat kun je ook nu je 23 bent direct gaan kijken naar het HBO en kun je daar eventueel (met leeftijdsgenoten) instromen nadat je een toelatingsexamen hebt gedaan. Ik was 28!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn broer is nu 36 en die heeft vorig jaar zijn havo diploma gehaald in het volwassenenonderwijs. Nu doet hij een HBO studie!
Sowieso, als het je lukt zou ik echt gaan studeren! Werken kun je je hele leven nog!
Ik ben nu ook 23 en ben ook dit jaar weer aan een opleiding begonnen na 5 jaar gewerkt te hebben :-)
Gewoon er voor gaan, je kunt er in ieder geval nooit slechter van worden!
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste vraagsteller,

Reken eens uit hoeveel jaar je nog te gaan hebt tot je pensioen. Ga maar uit van een pensioenleeftijd van 66 of 67, en haal je leeftijd ervanaf dat je met je opleiding klaar kan zijn.

Denk je dat het zin heeft om 3 jaar opleiding te volgen om te voorkomen dat je 40 jaar werk doet wat je eigenlijk niet leuk vindt?

(Eigenlijk heb ik alleen de vraag op een andere manier geformuleerd, in de hoop dat het jou zal helpen om je eigen antwoord te vinden :-)

Succes, en 1 laatste tip: Ga bij deze vraag af op zowel je gezonde verstand als je intuitie.

Dromen, durven, doen ;-)
(Is tevens de titel van een boek van Ben Tiggelaar).
13 jaar geleden
Hé gekke meid, als je nu in de eerste plaats eens zou ophouden met jezelf te diskwalificeren.
Daarmee bedoel ik dat je in de eerste plaats jezelf de moeite waard dient te vinden.
Heb je al eens goed opgemerkt hoeveel mensen van Marokkaanse afkomst WEL een leuke baan hebben in een ander land dan hun geboorteland?
Dacht je dat zij die zomaar op een presenteerblaadje hebben gekregen?
Neen hoor, ze hebben daarvoor keihard aan zichzelf moeten/mogen werken.

En kijk, ik ben 51 jaar jong en ik vind mezelf nog steeds niet te oud om één of andere opleiding te gaan volgen. Ik doe niets anders dan telkens weer korte opleidingen volgen. Daar blijf je jong en dynamisch van.

Oh ja, ik begrijp jouw situatie heel goed hoor. Toen ik jouw leeftijd had stond ik even verward in het leven als jij nu.

Leg jij nu maar je focus eens op JOUW talenten die jij héél zeker ook hebt. Iedereen heeft minstens één gave en/of talent waarmee die ergens tegen financiële vergoeding aan de slag kan.

Misschien is een assertiviteits-cursus wel het mooiste wat jij jezelf voor Kerst kado kan doen.

Ik begrijp best dat jij anneemt dat het klopt als zou de Marokkaanse bevolking de meest gehate bevolkingsgroep in Nederland zijn.
Maar...
Het is niet omdat ze jullie dat via de mediakanalen doen geloven dat het ook zo IS.
Ga jij nou maar eens lekker gezellig kletsen met die 'echte' Nederlanders die je op de straat tegenkomt. Vraag hen heel vriendelijk doch kordaat wat er van die veronderstelling aan is.
Het gaat volgens mij slechts bij een minderheidsgroep om de angst die bepaalde Nederlanders hebben voor de culturele verschillen die jullie met zich meebrengen en massaal blijven verdedigen.
Het gaat dus om de impact van hetgeen waar jullie gezamenlijk in geloven en niet om jullie nationaliteit.

En dat is prachtig, héél prachtig zelfs want het zijn net dat soort verbondenheids-rituelen die onder andere de Nederlanders verleerd zijn.
En jullie?
Jullie komen ons wereldwijd aantonen wat je kan bekomen als je maar SAMEN blijft geloven in hetgeen je gelooft.

Voor mij zijn jullie een Geschenk uit de Hemel. Ik ben dan wel een Belgische maar ik ben ervan overtuigd dat vele Nederlanders ook mijn visie delen.

Dus...
Geloof in jezelf en geloof in het feit dat je van harte Welkom bent. Straal dat geloof uit via een prachtige Glimlach en LEEF zoals je nog nooit hebt geleefd!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk! Ten eerste ben je nooit te oud om te leren, ten tweede ben jij nog helemaal niet oud, ten derde zijn er in de zorg heel veel mensen nodig en ten vierde zijn Marokkanen cool. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb lange tijd tegen me studie opgekeken, ik deed rechten en het leek me helemaal nix om die richting op te gaan. Ik werkte op dat moment part-time in een restaurant en dat beviel me ontzettend goed. Ik heb heel lang getwijfeld of ik wel me "carriere" op het spel wou zetten alleen omdat ik geen zin in mijn loopbaan had.
Maar om nou elke dag ongelukkig naar je werk te gaan, daar kan geen geld tegen op.
Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt en ben ik, toevallig ook op mijn 23ste, begonnen met een koksopleiding. Dit is me erg goed bevallen, ik zat er net als jij ook over in of ik wel aantrekkelijk genoeg ben, omdat ik toch wel een stuk duurder ben dan anderen. Dit blijkt mee te vallen, omdat -zoals eerder gezegd door anderen - je brengt stukken levenservaring/wijsheid mee die jongeren nog niet hebben.
Of je het moet doen? Het enige wat ik weet is dat ik een stuk beter slaap omdat ik nergens spijt van hebt, en een stuk prettiger wakker word omdat ik zin heb om naar mijn werk te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk. Leren is leuk. Gogogo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste ben je nooit te oud om aan een opleiding te beginnen.
Na je depressie zou het zelfs kunnen helpen om je gevoel van zelfwaarde omhoog te krijgen.
Dat je van Marokkaanse afkomst bent zou ook niet uit hoeven/moeten maken, dit is dan juist een uitgewezen kans om te bewijzen dat je afkomst niets te maken heeft met je persoonlijkheid en doorzettingsvermogen.

Over de opleiding zelf, als je bang bent dat je te oud bent om aangenomen te worden zou je eventueel kunnen kijken naar een deeltijd opleiding waarbij je een opleiding combineert met werk en dus meteen werkervaring krijgt. Daarmee ben jij alweer een stapje voor op de 18 jarigen :)
En volgens mij hebben ze in de zorg nog steeds mensen nodig dus ik zou me er evengoed niet al te druk over maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja waarom zou je niet terug gaan naar school , ik zelf heb nog in een klas gezeten met jongeren die de helft van mijn eigen leeftijd waren, je doet het toch voor je zelf , wat maakt jou het nou uit hoe oud je bent .
als je het aankunt gewoon doen ,leren is altijd interresant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste gast,

Je bent nooit te oud om te leren, dat als punt 1. Verder bestaan er ook een hele hoop mogelijkheden om te leren en te werken (in de juiste sector) tegelijk. Dan doe je meteen werkervaring op.

Mijn vriend (onderhand 26) is 2 jaar geleden ook met een studie begonnen. MBO elektromonteur niveau 2. Ooit is hij begonnen aan de opleiding elektromonteur (HBO) maar na 2 jaar heeft hij het niet gehaald (omdat hij geen zin had in de lessen). Heel erg zonde. Nu is hij onderhand bezig met de MBO-opleiding elektromonteur niveau 3. Zo gaat hij langzaam het trapje omhoog naar dat wat hij al heel lang wilt (maar toen door weinig motivatie het niet gehaald heeft). Hij vind nu makkelijk werk, doordat hij werkervaring heeft. En als hij later het HBO af heeft, zal hij één van de heel weinigen zijn die de werkvloer werkelijk kent.

Wat ik je hiermee wil zeggen is dat je doordat je een bewuste keuze maakt, heel anders in je werk staat dan iemand die van school afkomt en een keuze moet maken. waarschijnlijk sta jij heel anders tegenover je werk, dan een toekomstig collega, doordat je andere ervaringen hebt. En bovendien als je niveau 2 te laag vindt, kun je nog altijd verder blijven studeren. Totdat je dat bereikt hebt wat je wilt en/of maximaal aankunt.

Tip: laat je niet demotiveren, en ga ervoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doen!! Absoluut doen!
De afgelopen periode is nu voorbij. De rest van je leven ligt nog voor je. Als je nu begint is dat de eerste stap van je verdere reis. Het zal voor jezelf een enorme overwinning zijn als je straks een diploma en een baan hebt.

Heel veel succes!