Is de AEX index alleen de totale waarde van alle aandelen? of is het ook nog gedeeld door het aantal aandelen?

Ik moet dit leren voor economie, maar de uitleg in het boek is echt kl**e. (graag snel reactie)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De index geeft het beeld weer van de koersontwikkeling van de 25 meest verhandelde aandelen op de Amsterdamse effectenbeurs. Uit het gewogen gemiddelde van de koersen van deze aandelen wordt de stand van de AEX berekend.

De berekening van de stand van de AEX is vergeleken met andere indices relatief eenvoudig. Elk fonds heeft een eigen wegingsfactor in de AEX. De vijfentwintig fondsen moeten worden vermenigvuldigd met hun wegingsfactor, bij elkaar opgeteld en ten slotte gedeeld worden door 100 om de AEX uit te rekenen.[8] Dit systeem werkt al sinds 3 januari 1985 op deze manier. Indien zich bijzondere situaties voordoen zoals een aandelensplitsing, dan worden de wegingsfactoren tussentijds aangepast. Zo werd bijvoorbeeld de wegingsfactor van het aandeel Nationale Nederlanden in 1985 na een één-op-vier splitsing aangepast van 5 naar 20.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De AEX is index wordt bepaald op basis van een gewogen gemiddelde (op basis van beurswaarde) van de koersen van de in de index opgenomen aandelen (dit zijn in principe de 25 belangrijkste fondsen).

Waarbij een fonds maximaal voor 15% mag meewegen in het totaal.

n.b voor meer details zie de linkjes (per 20 september 2010 zijn de details aangepast)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrip 'Het mandje': een gekozen groep aandelen, die representatief wordt geacht voor de Amsterdamse beurs. In het algemeen de grote jongens.

Er zijn 2 zaken aan de hand:

1. het berekenen van de 'bijdrage' van ieder aandeel in het mandje aan de beurshandel.
Dit gebeurt na iedere aanpassing van het mandje met aandelen waar de AEX op gebaseerd is

2 voor elk aandeel in het mandje wordt om het half uur of zo de absolute verandering t.o.v. de slotkoers van de volgende dag berekend. Die absolute verandering per aandeel wordt vermenigvuldigd met de bijdrage van het
het aandeel )(zie 1) De som van al die gewogen veranderingen wordt gedeeld door 100 en dan heb je de AEX-index van dat moment

Het is een fluitje van een cent: een simpel gewogen gemiddelde verandering. Er wordt dus geen rekening gehouden met het aantal verkochte aandelen. Dat is gek, maar om dagen te kunnen vergelijken is dat wel logisch. En om vergelijke gaat het.