ik word over 2 weken 18. Wat moet ik allemaal geregeld hebben.

Hallo, ik word over 2 weken 18 jaar. Aangezien ik niet meer om ga met mijn ouders moet ik alles wel zelf regelen nu. Ik ben er me al bewust van dat ik verplicht een ziektenkosten verzekering moet regelen. Ik heb huur een kamer waar ik in woon. Kan ik hier bijv. ook huur toeslag voor vragen. Hoe regel ik dingen met de belastingdienst, etc.

Wie kan mijn informatie geven. Ik vind het allemaal heel spannend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hoi,

18 worden lijkt heel spannend. Maar gelukkig valt het allemaal wel mee hoor. Je kan op allerlei sites hier informatie over vinden. Ook zou je kunnen kijken of jouw gemeente een jongeren loket heeft. Dat kan je helpen met allerlei praktische vragen.

Een pagina die ik zo bij de gemeente Kapelle vond is http://www.kapelle.nl/index.php?mediumid=1&pagid=66&simaction=content:

Directe veranderingen als je 18 wordt
18 worden is natuurlijk best heel wat, maarre... wat verandert er eigenlijk allemaal als je 18 wordt? Je bent ineens 'handelingsbekwaam' bijvoorbeeld. Het klinkt enger als dat het is. Lees snel door!

Handelingsbekwaam
Een auto kopen? Of zelfs je eigen huis? Dat mag allemaal als je 18 bent. Als meerderjarige kun je zelfstandig overeenkomsten sluiten die rechtsgeldig zijn.

Vanaf je 18e verandert er veel. Je kunt nu bijvoorbeeld zelf rekeningen openen, leningen sluiten, vakanties boeken, arbeidscontracten sluiten, een kamer of woning huren, een testament opstellen, studiefinanciering aanvragen of trouwen!

Ook wordt van je verwacht dat je bepaalde beslissingen neemt of zaken zelf regelt (zoals bijvoorbeeld verzekeringen). Zo ontvang je binnenkort een brief waarin gevraagd wordt of je al dan niet bereid bent na je dood je organen voor transplantatie beschikbaar te stellen.

Jij en niemand anders
De keerzijde van deze handelingsbekwaamheid is dat je zelf verantwoordelijk bent als er iets mis gaat. Maak je schulden, leen je geld van een bank of koop je iets op krediet, dan ben jij persoonlijk aansprakelijk. Jij bent het die moet (terug)betalen en niemand anders. Veroorzaak je bijvoorbeeld schade, dan ben jij aansprakelijk en moet je betalen. Het is daarom handig, mocht je niet meer onder de polis van je ouders vallen, om (voor weinig geld) een WA-verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid) af te sluiten. En kwam je daarvoor voor de kinderrechter, dan wordt dit nu de kantonrechter of de rechtbank.

Kosten van levensonderhoud
Hoewel je op je 18e meerderjarig bent, moeten je ouders totdat je 21 bent financieel voor je blijven zorgen. Dat is zo bepaald in de wet. ‘Voortgezette onderhoudsplicht’ is de officiële term hiervoor.

Je ouders moeten dus nog drie jaar bijdragen in de kosten van je levensonderhoud en je studie.

Links:
* Opleiding en studiefinanciering
* Werk & inkomen
* Rijbewijs & paspoort