Als je een ongeluk met je scooter maakt maar je hebt geen rijbewijs kun je dan jezelf verzekeren?

en dan bedoel ik niet het voertuig maar jezelf en de andere die je aanrijd

een jaar geleden
3K
ronron1212
een jaar geleden
Je moet een rijbewijs hebben en je scootermoet verzekert zijn beide zijn bij jouw niet het geval. Dus betaal je alles zelf/ Voor dit soort zaken kan je niet anders verzekert zijn.
tinus1969
een jaar geleden
Hoe bedoel je dit? Je moet je van te voren verzekeren, en daarvoor heb je vziw toch echt een rijbewijs nodig. Geen rijbewijs = geen verzekering = zelf de kosten van een ongeluk betalen.
teusvh
een jaar geleden
Normaal gesproken kun je je niet verzekeren zolang je geen rijbewijs hebt. Maar als je onder de 12 bent wordt het wellicht gedekt door de (gezins-) WA-verzekering.
Castle
een jaar geleden
Het is wel makkelijk. Geen verzekering en als er iets gebeurt dan wel een verzekering nemen om vergoeding te krijgen. Was de wereld maar zo perfect.
LeonardN
een jaar geleden
@teusvh
"(gezins-) WA-verzekering."
1. Zoiets bestaat niet. Wellicht bedoel je AVP met gezinsdekking. https://www.aegon.nl/particulier/verzekeren/aansprakelijkheidsverzekering
2. Een AVP dekt geen motorvoertuigen-verkeersongelukken. @hanslinden
Wat bedoel je nou en wat vraag je nou?
Maak er eens een verhaal van.
Blijkbaar heb je een slecht idee van hoe verzekeringen werken.
Wellicht heb je hier iets aan.
https://deletselschaderaad.nl/slachtoffers/onderwerp/wie-is-aansprakelijk/
Hou vooral AVP en WA goed uit elkaar. Blijkt altijd een lastige.
Hanslinden
een jaar geleden
@leonardN nou ik weet dat je bij sommige verzekeraar een verzekering voor je scooter kunt halen zonder rijbewijs maar dan weet ik niet of je dan ook verzekerd bent voor letsel als je ongeluk maakt
tinus1969
een jaar geleden
@Hanslinden maar vziw mag je er dan pas op rijden met het juiste rijbewijs. Heb je een link naar zo’n verzekering?
tinus1969
een jaar geleden
Overigens is letsel bij jezelf verzekerd via de zorgverzekering, kost je wel je eigen risico (385 euro).

Antwoorden (1)

Neen.

Ten eerste moet je je altijd verzekeren VOOR je een ongeluk begaat. Je verzekert je huis ook niet als deze in de brand staat (of al afgebrand is).
Ten tweede kan je je niet persoonlijk verzekeren voor een motorvoertuig.
Je KAN je verzekeren via een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren(AVP), als het gaat om ongelukken die je veroorzaakt zonder gemotoriseerd voertuig; denk aan een fiets.
OF
Je MOET je voertuig verzekeren als je een motorvoertuig rijdt op de openbare weg via een WA-verzekering. Maar dat kan alleen/geldt alleen als je een geldig rijbewijs voor dat voertuig hebt.

https://deletselschaderaad.nl/slachtoffers/onderwerp/wie-is-aansprakelijk/

Aanrijding met een motorrijtuig
Bestuurde de veroorzaker van het ongeval een motorrijtuig? Alle bestuurders van motorrijtuigen zijn wettelijk verplicht een WA-verzekering af te sluiten.

Ongemotoriseerde weggebruikers
De veroorzaker van het ongeval kan een ongemotoriseerde weggebruiker zijn: een voetganger, fietser, skater of skateboarder. Eerst spreekt u de veroorzaker persoonlijk aan. Zorg dat u zijn of haar persoonsgegevens krijgt en de gegevens van eventuele getuigen. De meeste mensen hebben een particuliere aansprakelijkheidsverzekering (AVP). De veroorzaker moet deze inschakelen en de gegevens aan u of uw belangenbehartiger doorgeven.

Motorrijtuig en ongemotoriseerde weggebruiker
Bij alle aanrijdingen tussen een motorrijtuig en een ongemotoriseerde weggebruiker heeft de ongemotoriseerde een speciale positie in het Nederlandse recht.

Dit houdt in:

Kinderen tot 14 jaar krijgen nagenoeg altijd hun volledige schade vergoed.
Ongemotoriseerde verkeersdeelnemers ouder dan 13 jaar krijgen in de meeste gevallen (behoudens overmacht of bewuste roekeloosheid) ten minste 50% van hun schade vergoed. De overige 50% hangt af van de schuldvraag. Hierbij heeft de gemotoriseerde altijd de bewijslast.
een jaar geleden