Om skimmen (het kopiëren van pinpassen) tegen te gaan, gaat Nederland over op passen met een chip in plaats van een magnetische strip.

Dit zou veiliger moeten zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om de pinpas veiliger te maken, wordt de magnetische strip afgeschaft: straks heeft iedere pas een EMV-chip. Dit is een chip die voldoet aan een set strenge regels en richtlijnen (de EMV-standaard) die de betalingsmaatschappijen Europay, MasterCard en Visa hebben opgesteld. Vandaar ook de naam.

De EMV-standaard stamt al uit 1998 en veel Europese landen zijn sindsdien al overgestapt. Nederland zou oorspronkelijk pas volgen in 2014, maar door het grote aantal skim-gevallen wordt de overstap versneld. Nu is de planning dat vanaf 2012 het nieuwe pinnen een feit is en alleen nog maar gebruik wordt gemaakt van passen met de chip. Het einde van de magnetische strip is dus in zicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het veiliger te maken en te beschermen tegen het zogenaamde skimmen. Daarnaast is het werken met een chip veiliger dan met een magneetstrip en is een chip op zich zelf ook minder gevoelig voor slijtage dan een magneetstrip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles heeft met veilighied te maken, skimmen, kopieren is zo niet meer mogelijk daar je met de chip betaald ! ze zullen het wel weer gaan kraken maar hopelijk duurt dat weer even........